de in steigers Bluswater We zijn inmiddels in het kabelka naal onder het wegdek. Een ruimte van zo'n twee meter hoog en ander halve meter breed. Jacco schakelt met één knop 6,6 kilometer verlich ting aan. "Deze zwarte buis vervoert het bluswater. We hebben 240 m3 water in voorraad." Jacco legt aan Adrie de functies van de kabels en leidingen uit. "Naast de bluswaterlei ding, liggen er bijvoorbeeld hoog spanningskabels en zijn er buizen die het lekwater van de tunnel afvoeren." Jacco praat over 'zweten'. "Geen één tunnel is waterdicht. We voeren ongeveer 2,5 m3 lekwa ter per etmaal af. Dat wordt eerst bemonsterd en gaat daarna naar de Westerschelde. De witte vlekken die je ziet aan de tunnelwand, zijn de zoutrestanten van een opgedroogde lekkage." De ogen van de operators De operators kunnen via twintig schermen de gehele tunnel volgen. Jacco: "De ogen van de operators zijn de camera's. De techniek is zo uitgerust dat als er iets aan de hand is, een scherm vanzelf beeld geeft. Bijvoorbeeld als een auto langzamer rijdt dan 20 km per uur." Jacco leidt ons van de ene ruimte naar de andere. Een ware catacom be. Adrie: "Je zou hier verdwalen." Om 22.15 uur zijn we rond. "Ik vind het nog indrukwekkender dan ik dacht", geeft Adrie aan. "Ik kan het allemaal niet letterlijk navertellen maar het is veel duidelijker gewor den." Hij noemt nog wel één na deeltje: "Jammer van die kroket en erwtensoep..." 18 Het bekende tunneltje is onderdeel van de zogenoemde kazematten; bomvrije ruimten die gebruikt werden om geschut op te stellen en munitie onder te brengen. "Het is een uniek project", vertelt Marco de Feiter die namens het waterschap projectma nager is van het werk. "Het Keizers bolwerk is in de 16e eeuw aangelegd door keizer Karei V. Begin 19e eeuw werd het door Napoleon aangepast in de huidige vorm, inclusief een garnizoensbakkerij. In de TWeede Wereldoorlog gebruikten de Duitsers de ruimten als schuilplaats en om torpedo's op te slaan. Onder het bolwerk bevinden zich oude gewelven. Er zijn dertien ruimten, zes daar van zijn ongebruikt en verkeren in slechte staat. Er zitten scheuren in die we gaan dichten en ook de muren zijn bol komen te staan van onder andere vocht. Er komen mooie houten deuren en er worden weer ramen in geplaatst. Het waterschap zorgt dat dit belangrijke cultuurhistorische bouwwerk en Rijksmonument in stand wordt gehouden. De gemeente Vlissingen zorgt voor de bouwkun dige aanpassingen. Het is de bedoe ling om de kazematten half augustus open te stellen voor publiek." Volgens Marco is niet exact te zeggen wanneer het werk volledig afgerond is. "Dat komt door het vocht. Om kwalitatief goed werk te kunnen leveren zijn voor sommige werkzaam heden wat drogere omstandigheden nodig." Na de restauratie worden de kazematten geschikt gemaakt voor het huisvesten van exposities door het muZEEum. De restauratie is mede mogelijk gemaakt door subsidie van het EU-programma 'Muren en Tuinen'. mmmmmm 19 Tunnelfeitjes De ventilatoren in de tunnel staan niet standaard aan. Ze draaien wel op een natuurlijke manier door de rijwind van de auto's. Als ze alle 40 aan zouden staan, staat dit gelijk aan windkracht 10 a 12. Een lekke band? Dan wordt het voertuig geborgen door een bergingsbedrijf. Er mag vanwege de veiligheid niet gewerkt worden in de tunnel. Vrachtwagens worden in de spits niet direct weggesleept maar 'gepland' geborgen. Tenzij er levende have aan boord is. Langzaam verkeer dat niet op een dieplader kan, mag op aanvraag tussen 00.00 en 5.00 uur door de tunnel. Keizersbolwerk Boulevard de Ruyter Bouwbedrijf Van de Linde 715.000 (50% EU-subsidie) Gebouwd in 1548 Verbouwd in 1809 463 m2 Vlissingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2013 | | pagina 10