"Als kind zag ik uit mijn slaapkamer
de romp van de schepen in aanbouw
boven de daken uitsteken", vertelt
lezer Jacco den Toonder (46) uit
Vlissingen enthousiast. Hij kreeg, bij
hoge uitzondering, een rondleiding.
Onderweg zien we oude pakhuizen
en fabrieksgebouwen die getuigen
van de bedrijvigheid die hier in de
twintigste eeuw heerste. Een mooi
voorbeeld hiervan is de pas gerestau
reerde timmerfabriek. Jacco is, als
rasechte Vlissinger, benieuwd naar
de transformatie van een traditionele
werf naar een hypermoderne multi
national. "Als er een schip te water
werd gelaten, liep de hele stad uit.
Dat was voor ons echt een belevenis."
Marokko
Bij de scheepswerf zien we twee fre
gatten voor de Marokkaanse marine
in aanbouw. We worden opgewacht
door Jarno Koster (34) van de afde
ling PR en Communicatie en Erwin
Moerdijk (41). Erwin is productie
coördinator en verantwoordelijk voor
de technische bouw van de fregat
ten. "Deze fregatten zijn zogenoemde
SIGMA-klasse fregatten." Ze ken
merken zich door de vloeiende lijn
van de boeg. Ze zijn 98 meter lang
en kunnen een snelheid van 27,5
knopen bereiken. Aan boord kunnen
negentig mensen. Veel landen heb
ben interesse in dergelijke schepen.
Indonesië heeft er vier gekocht en
Marokko neemt er drie af. Het eerste
schip is opgeleverd en deze twee zijn
nog in de afbouwfase."
Zeeuwse hightech industrie
Buiten lopen technici en lassers af en
aan. De bouw is erg specialistisch.
"Dat moet ook wel, want het schip is
uitgerust met uiterst geavanceerde
systemen. Dit schip gaat patrouille-
taken uitvoeren en is ook in staat om
gezamenlijke operaties met andere
NAVO-landen uit te voeren", vertelt
Jarno.
Helikopterdek
SIGMA-schepen worden modulair
opgebouwd uit secties van onge
veer zeven meter en kunnen worden
aangepast aan de wensen van de
klant. Dit schip is uitgerust met
een helikopterdek en een ruimte die
wordt ingericht als hangar. Bij de
bouw zijn diverse partijen en leve
ranciers betrokken. Van de tekentafel
tot oplevering duurt de bouw van een
dergelijk schip ongeveer driejaar.
Kilometers kabel
In het schip zijn tal van kabelgoten
netjes achter de plafonds en langs
de wanden verwerkt. Het fregat is
uitgerust met hightech elektronica.
"Je wilt niet weten hoeveel kilometer
kabel in dit schip zit", lacht Jarno.
Elke ruimte is logisch ingedeeld en
over elk detail is nagedacht. In de
commandokamer zien we verschillen
de monitoren. "Dit is het zenuwcen
trum van het fregat", vertelt Erwin.
"Op deze monitor zie je alle schepen
in de omgeving." De machinekamer
is het kloppend hart. Het schip wordt
aangedreven door twee motoren van
elk twintig cilinders. In de ruimte is
het een wirwar van kabels, pompen
en buizen. Lezer Jacco is er stil van.
Roerig verleden
Door de jaren is het voortbestaan van
de scheepswerf niet vanzelfsprekend
geweest. In de Tweede Wereldoor
log was de toenmalige Koninklijke
Schelde regelmatig doelwit van lucht
aanvallen. Negentig personeelsleden
werden slachtoffer van oorlogsge-
Damen Schelde Naval
Shipbuilding
Opgericht in 1875
Medewerkers: 1.000
Afzetgebied: wereldwijd
Sector: marine scheepsbouw
www.damennaval.com
17
over
de Schelde