"Als kind zag ik uit mijn slaapkamer de romp van de schepen in aanbouw boven de daken uitsteken", vertelt lezer Jacco den Toonder (46) uit Vlissingen enthousiast. Hij kreeg, bij hoge uitzondering, een rondleiding. Onderweg zien we oude pakhuizen en fabrieksgebouwen die getuigen van de bedrijvigheid die hier in de twintigste eeuw heerste. Een mooi voorbeeld hiervan is de pas gerestau reerde timmerfabriek. Jacco is, als rasechte Vlissinger, benieuwd naar de transformatie van een traditionele werf naar een hypermoderne multi national. "Als er een schip te water werd gelaten, liep de hele stad uit. Dat was voor ons echt een belevenis." Marokko Bij de scheepswerf zien we twee fre gatten voor de Marokkaanse marine in aanbouw. We worden opgewacht door Jarno Koster (34) van de afde ling PR en Communicatie en Erwin Moerdijk (41). Erwin is productie coördinator en verantwoordelijk voor de technische bouw van de fregat ten. "Deze fregatten zijn zogenoemde SIGMA-klasse fregatten." Ze ken merken zich door de vloeiende lijn van de boeg. Ze zijn 98 meter lang en kunnen een snelheid van 27,5 knopen bereiken. Aan boord kunnen negentig mensen. Veel landen heb ben interesse in dergelijke schepen. Indonesië heeft er vier gekocht en Marokko neemt er drie af. Het eerste schip is opgeleverd en deze twee zijn nog in de afbouwfase." Zeeuwse hightech industrie Buiten lopen technici en lassers af en aan. De bouw is erg specialistisch. "Dat moet ook wel, want het schip is uitgerust met uiterst geavanceerde systemen. Dit schip gaat patrouille- taken uitvoeren en is ook in staat om gezamenlijke operaties met andere NAVO-landen uit te voeren", vertelt Jarno. Helikopterdek SIGMA-schepen worden modulair opgebouwd uit secties van onge veer zeven meter en kunnen worden aangepast aan de wensen van de klant. Dit schip is uitgerust met een helikopterdek en een ruimte die wordt ingericht als hangar. Bij de bouw zijn diverse partijen en leve ranciers betrokken. Van de tekentafel tot oplevering duurt de bouw van een dergelijk schip ongeveer driejaar. Kilometers kabel In het schip zijn tal van kabelgoten netjes achter de plafonds en langs de wanden verwerkt. Het fregat is uitgerust met hightech elektronica. "Je wilt niet weten hoeveel kilometer kabel in dit schip zit", lacht Jarno. Elke ruimte is logisch ingedeeld en over elk detail is nagedacht. In de commandokamer zien we verschillen de monitoren. "Dit is het zenuwcen trum van het fregat", vertelt Erwin. "Op deze monitor zie je alle schepen in de omgeving." De machinekamer is het kloppend hart. Het schip wordt aangedreven door twee motoren van elk twintig cilinders. In de ruimte is het een wirwar van kabels, pompen en buizen. Lezer Jacco is er stil van. Roerig verleden Door de jaren is het voortbestaan van de scheepswerf niet vanzelfsprekend geweest. In de Tweede Wereldoor log was de toenmalige Koninklijke Schelde regelmatig doelwit van lucht aanvallen. Negentig personeelsleden werden slachtoffer van oorlogsge- Damen Schelde Naval Shipbuilding Opgericht in 1875 Medewerkers: 1.000 Afzetgebied: wereldwijd Sector: marine scheepsbouw www.damennaval.com 17 over de Schelde

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2011 | | pagina 17