en wandelen in het krekengebied en fietsen langs de museumglooiing." De museumglooiing ligt er sinds 2009. Het bestaat uit twaalf vakken waar verschillende glooiingsstenen zijn gezet. Basalt, spijkerglooiing, betonzuilen en vilvoordse steen zijn maar een paar voorbeelden. Wanneer werd welke dijkbekleding gebruikt en waarom zie je ze nu maar amper meer. Er zit overal een kort verhaal bij. Fietsers kunnen hun buiten dijkse tochtje even onderbreken voor een stukje praktische geschiedenis in dijkbekleding; bezoekers van het museum kunnen er wandelend naar toe. De museumglooiing is in samen werking met Rijkswaterstaat en het waterschap tot stand gekomen. Water anno nu Het thema van caisson vier is 'Leven met water'. Het gaat verder dan de ramp. Een immense fotowand van overstromingen die wereldwijd plaatsvonden is helaas steeds weer achterhaald. Deze laatste caisson toont een kijkje in de huidige wereld met water, compleet met dijkverster kingen, klimaatverandering en tech nische oplossingen voor leven onder de zeespiegel. In vogelvlucht gingen we door het museum. Maar het ver dient meer. Het verdient een bezoek, of een tweede of derde. Omdat u elke keer weer met indrukwekkende ver halen thuiskomt. Op vertoon van dit artikel krijgt u tot 1 april 2012 maar liefst 25% kor ting op de entreeprijs. Meer dan de moeite waard om naar Ouwerkerk te rijden. Licht In caisson drie is het licht. Vanuit het dak van de caisson krijgt het zonlicht de kans door te breken. Pas send, want deze caisson gaat over de periode van de wederopbouw. Er staat een replica van een Deense geschenkwoning maar ook machines en werktuigen van het dijkherstel staan er in het zand opgesteld. Alsof ze gisteren nog gedraaid hebben. Museumglooiing Het museum staat bepaald niet stil. Er liggen grootse plannen om het gebied rond het museum nog toegan kelijker en aantrekkelijker te maken. Klunne is enthousiast: "We werken met veel partijen samen, zodat bezoe kers een hele dag in het gebied kun nen blijven. Zo gaan we onder andere met onze nieuwe buren (eigenaars restaurant De Vierbannen, red.) luncharrangementen samenstellen. Dan kunnen mensen naar het mu seum, lunchen bij de buren, kanoën Hartverwarmend "We houden grotendeels onze eigen broek op. We krijgen 5.000,- sub sidie van de gemeente Schouwen- Duiveland en daar moeten we het mee doen. Gelukkig hebben we meer dan honderd vrijwilligers. Zonder hen zou het museum niet open kunnen. Ik ben veel gewend van vrijwilligers (Klunne was districtshoofd bij De Zonnebloem, red.), maar dit overtreft alles. De betrokkenheid en plichts gevoel... Het is hartverwarmend. En, iedereen let hier op de centen. Post zegels worden uitgeknipt en kopietjes worden hergebruikt als kladpapier." 22 Boven: In caisson drie staan machines en werktuigen van het dijkherstel in het zand opgesteld. Midden: De vele foto's in het museum geven de ramp een gezicht. Onder: De kolossale, donkere caissons zoals u ze aan de buitenkant ziet, zijn verrassend licht binnenin.

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2011 | | pagina 22