De naam zegt het al: Zeeland is ge wonnen op de zee. Vanaf de middel eeuwen begonnen monniken met het inpolderen en bedijken van stukken land. Vaak traden er overstromingen op en moesten delen weer aan de zee worden teruggegeven. In februari 1953 vond de laatste overstroming plaats. Deze catastrofale ramp be paalde het huidige stelsel van dijken en dammen. Er kwamen criteria waaraan zeedijken moeten voldoen. Ze moeten een storm die gemiddeld één keer in de 4.000 jaar voorkomt, kunnen weerstaan. Ook werden de zeearmen afgesloten, zodat de kust lijn werd ingekort. De Westerschelde bleef open. Onderdeel van de Delta werken is de Oosterscheldekering die in 1986 geopend werd. Opbouw van een dijk Het verzwaren van een dijk begint aan de tekentafel. Er wordt berekend hoe hoog en breed de dijk moet zijn. De Zeeuwse dijken zijn tussen de vijf en twaalf meter hoog. Deze normen zijn vastgelegd in de Deltawet. De kern van de dijk bestaat veelal uit zand. Om te voorkomen dat de dijk water doorlaat, komt hierover een kleilaag van zo'n 60 tot 80 centimeter dik. Om de kracht van de golven te breken is aan de buitenkant meestal een harde bekleding aanwezig. Aan de voet van de dijk ligt de kreu- kelberm. Dit zijn losse stenen die ervoor zorgen dat er geen erosie aan de voet van de dijk ontstaat waardoor de taludbekleding van de dijk onder uit zakt. In Zeeland is sinds 1996 veel steenbekleding vervangen en verzwaard. Dit werk wordt uitgevoerd door projectbureau Zeeweringen, een samenwerking tussen Rijkswater staat en het waterschap. De dijken zijn zo robuust dat ze - mits goed onderhouden - de komende vijftig jaar kunnen doorstaan. Nieuwe dij ken worden niet meer aangelegd. De huidige dijken vormen de basis voor aanpassingen en onderhoud. Nieuwe inzichten Kustversterking blijft nodig. Stijging van de zeespiegel en zwaardere golf- belasting zorgen dat acht Nederland se kustgedeelten niet meer veilig zijn. De zogenaamde Zwakke Schakels. In Zeeland waren er twee. De gebieden bij Vlissingen en Westkapelle zijn inmiddels helemaal versterkt. Bij de andere, in West-Zeeuws-Vlaanderen, is de kustversterking in volle gang. Nieuwe methoden worden volop toe gepast. Zoals het overslagbestendig maken. Door het aanbrengen van een dikkere kleilaag aan de bin nenzijde blijft de dijk langer staan wanneer er water overheen slaat. Het snel onderuitzakken van het binnen- talud was een van de oorzaken van de ramp in 1953. Landwaarts verzwaren van dijken is soms lastig omdat de ruimte hiervoor ontbreekt. Versterking richting zee biedt uitkomst. Door het opspuiten van zand wordt de kust uitgebouwd. De kracht van de golven breekt eerder. Zo is bij Nieuwvliet-Groede in Zeeuws-Vlaanderen 2,8 miljoen kubieke meter zand opgespoten. Vergeet het maar Het Nederlandse stelsel van dijken en duinen is uniek in de wereld. Buiten landse delegaties komen kijken hoe wij onze kust beschermen. Veiligheid tegen overstromingen is in Neder land een taak van de overheid. In andere landen is dat vaak niet zo. Dit laatste hoeft u niet te onthouden als u over het strand wandelt of op een dijk fietst. De kust is niet alleen voor de veiligheid maar ook om van te genieten. 13 Dwarsdoorsnede van een dijk. Waterschap Scheldestromen beheert en onderhoudt meer dan 500 kilometer Zeeuwse dijken en duinen. Elke vijfjaar worden ze uitgebreid getoetst. De laatste keer was eind 2010. Hieruit bleek dat acht procent niet aan de strenge normen voldoet. Door deze dijkvakken nauwlettend in de gaten te houden en bij extreme storm zo nodig extra maatregelen te treffen, wordt de veiligheid zo goed mogelijk gewaarborgd. Voor deze dijkvakken wordt actief gezocht naar financieringsmogelijkheden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2011 | | pagina 13