i
-0;
SF
P
sa
Mosselschelpen, visdraad, haaientanden, zand. Materialen
die langs onze kust volop te vinden zijn. Johnny Beerens,
kunstenaar uit Breskens, verwerkt ze in zijn schilderijen. Met
vele stukken en lagen van zelfgeschept papier bouwt hij zijn
werk op. De ondergrond vormt een wezenlijk onderdeel van zijn
prachtige werken.
Inspiratie voor zijn schilderijen haalt Johnny
Beerens uit Noorwegen, Toscane, maar
vooral ook dichtbij huis, langs de Zeeuwse
kust. Het gemaakte landschap inspireert
hem: "Het landschap is door mensenhanden
gemaakt, maar wel met natuurproducten.
Neem nu asfalt watje op de glooiing van
de dijken vindt, dat zie ik als een soort
lavalandschap. Of de blokken basalt die
een heel interessant beeld geven, bijna als
een grafiek of een soort patroon dat steeds
terugkomt. Soms speel ik daar wat extra
mee in mijn schilderijen. Je moet het zien
als een reconstructie en een verdichting van
details en motieven die ik waargenomen
heb. Zo probeer ik een zelfstandig beeld te
maken van een zeewering. Het ziet er uit als
de werkelijkheid maar door er een detail aan
toe te voegen en door het materiaalgebruik,
creëer ik een stukje nieuwe werkelijkheid."
Mijn territorium
De schilderijen van Beerens zijn uiterst
gedetailleerde beelden waar hij soms wel
anderhalfjaar aan bezig is. "Ik begin altijd
met voorstudies. Soms gaan er een stuk of
zes vooraf aan het uiteindelijke schilderij.
Die voorstudies maak ik ter plekke. Ik ga
ook wel eens terug om nog wat foto's te
maken of ik neem losse materialen mee,
zoals korstmos, nylondraad of stukjes
aangespoeld hout. Het licht verandert
continu, maar er is ook eb en vloed. Het
grensgebied tussen land en water is mijn
territorium geworden. Ik maak een soort
eigen licht. Het ene uur is dat stukje mooi
en het andere uur dat stukje. En ik sla veel
op in mijn hoofd." Vervolgens gaat hij aan de
slag in zijn atelier.
Eitempera
Essentieel onderdeel van zijn kunst is het
scheppen van zijn papier. Hij bouwt zijn
werken op vanaf de ondergrond zelf. In
een kleine ruimte, die veel weg heeft van
een washok, staat zijn papiermachine.
Daar experimenteert hijVooral met
de samenstellingen van het papier, de
lijm en de toegevoegde materialen: "Het
experimenteren neemt een belangrijke
plaats in mijn werk in. Ik combineer
verschillende traditionele technieken:
aquarel op zelfgeschept papier in combinatie
met delen in eitempera (verfsoort met ei-
emulsie als bindmiddel, red.). Daarnaast
olieverf of dikke lagen acrylverf vermengd
met materie en sinds kort etstechnieken. In
deze combinaties van bestaande technieken
schuilt het vernieuwende van mijn werk.
Zo ontstaat een spanning en wisselwerking
tussen de toegevoegde materialen en het
geschilderde beeld." Zowel op afstand als
■M*fi
20
door Sandra Minneboo
:->s~
"1}