i -0; SF P sa Mosselschelpen, visdraad, haaientanden, zand. Materialen die langs onze kust volop te vinden zijn. Johnny Beerens, kunstenaar uit Breskens, verwerkt ze in zijn schilderijen. Met vele stukken en lagen van zelfgeschept papier bouwt hij zijn werk op. De ondergrond vormt een wezenlijk onderdeel van zijn prachtige werken. Inspiratie voor zijn schilderijen haalt Johnny Beerens uit Noorwegen, Toscane, maar vooral ook dichtbij huis, langs de Zeeuwse kust. Het gemaakte landschap inspireert hem: "Het landschap is door mensenhanden gemaakt, maar wel met natuurproducten. Neem nu asfalt watje op de glooiing van de dijken vindt, dat zie ik als een soort lavalandschap. Of de blokken basalt die een heel interessant beeld geven, bijna als een grafiek of een soort patroon dat steeds terugkomt. Soms speel ik daar wat extra mee in mijn schilderijen. Je moet het zien als een reconstructie en een verdichting van details en motieven die ik waargenomen heb. Zo probeer ik een zelfstandig beeld te maken van een zeewering. Het ziet er uit als de werkelijkheid maar door er een detail aan toe te voegen en door het materiaalgebruik, creëer ik een stukje nieuwe werkelijkheid." Mijn territorium De schilderijen van Beerens zijn uiterst gedetailleerde beelden waar hij soms wel anderhalfjaar aan bezig is. "Ik begin altijd met voorstudies. Soms gaan er een stuk of zes vooraf aan het uiteindelijke schilderij. Die voorstudies maak ik ter plekke. Ik ga ook wel eens terug om nog wat foto's te maken of ik neem losse materialen mee, zoals korstmos, nylondraad of stukjes aangespoeld hout. Het licht verandert continu, maar er is ook eb en vloed. Het grensgebied tussen land en water is mijn territorium geworden. Ik maak een soort eigen licht. Het ene uur is dat stukje mooi en het andere uur dat stukje. En ik sla veel op in mijn hoofd." Vervolgens gaat hij aan de slag in zijn atelier. Eitempera Essentieel onderdeel van zijn kunst is het scheppen van zijn papier. Hij bouwt zijn werken op vanaf de ondergrond zelf. In een kleine ruimte, die veel weg heeft van een washok, staat zijn papiermachine. Daar experimenteert hijVooral met de samenstellingen van het papier, de lijm en de toegevoegde materialen: "Het experimenteren neemt een belangrijke plaats in mijn werk in. Ik combineer verschillende traditionele technieken: aquarel op zelfgeschept papier in combinatie met delen in eitempera (verfsoort met ei- emulsie als bindmiddel, red.). Daarnaast olieverf of dikke lagen acrylverf vermengd met materie en sinds kort etstechnieken. In deze combinaties van bestaande technieken schuilt het vernieuwende van mijn werk. Zo ontstaat een spanning en wisselwerking tussen de toegevoegde materialen en het geschilderde beeld." Zowel op afstand als ■M*fi 20 door Sandra Minneboo :->s~ "1}

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2010 | | pagina 20