"Het is best moeilijk sturen hier hoor." Schipper Berry van Goudswaard opereert voorzichtig. Boot in z'n achteruit, blik op oneindig. Toos Wetselaar staat er met haar neus bovenop. Ze heeft een ereplaats in de open stuurhut, naast Berry. "Het ponton is de baas, niet ik," legt Berry uit. "Er staat nu best veel wind en ik probeer daar op in te spelen. Maar het weer blijft bepalend." Als booteigenaar ziet ze Berry 's zomers aan het werk op en rond het Veerse Meer. Hoe ziet zijn dag er uit en is het niet vreselijk eenzaam in de winter? Deze vragen gaven aanleiding voor een kijkje achter de schermen bij Berry. Gekke capriolen Aan boord een kudde Blonde d'Aquitaines. Bestemming is de Haringvreter, het grootste eiland in het Veerse Meer en eigendom van Staatsbosbeheer. Zodra het gras er lang is en het weer goed, worden deze natuurlijke maaiers ingeschakeld. Ook al is het maar een klein stukje varen naar het eiland, het blijft altijd oppassen. Berry: "Sommige bootjes halen de gekste capriolen uit. Gaan plotseling in z'n achteruit. Mensen denken dat het net zo is als met de auto. Dat als je remt, je gelijk stil staat." "Maar jij bent toch beroepsvaart?", vraagt Toos verbaasd. "Ja", begint Berry. "Maar op het water is het toch net wat anders. Bij het autorijden heb je een rijbewijs nodig. Voor sommige vaartuigen hoeft dat niet. Die 'schippers' weten niet altijd goed wat de regels op het water zijn." Toos geniet zichtbaar van het korte vaarritje. Van de kudde koeien moet ze minder hebben. Zolang ze veilig in de oplegger staan, vindt ze het prima. "Ik ben met zeven paarden uit de klei getrokken maar koeien vind ik toch wat eng. Ik ben geboren in de Alblasserwaard en heb nooit in een stad willen wonen. Zeeland vind ik geweldig! Je hebt hier alles." Ondertussen legt Berry de combinatie vast aan wal. "Die sputpalen zijn handig zeg", merkt Toos op. De tractor met oplegger rijdt inmiddels het eiland op. Seizoensplaats Toos besluit toch maar mee te gaan bij het vrijlaten van de koeien. Als de laadklep opengaat, is ze hier blij om. Zestien kalfjes verschijnen in de opening van de aanhanger. "Wauw, dat is toch wel de verrassing van de dag", glundert Toos. Na enig aarzelen dendert de kudde er uit. Nog even binnen de veilige hekken van de vangkooi, zodat ze rustig kunnen wennen aan de omgeving. Als ook de tweede vracht van de kudde er bij is, worden ze echt vrijgelaten. Zo'n vijftig U ook in achter de schermen? Altijd, al eens ergens achter de schermen willen kijken? Laat het ons weten. Wie weet volgen wij u binnenkort met pen en fotocamera. Het kijkje achter de schermen mag bij een bedrijf, organisatie, plek of gebied zijn. Als het maar in Zeeland is. Mail uw achter-de-schermen-wens naar communicatie@scheldestromen.nl en omschrijf waarom u juist daar eens zou willen kijken. Het waterschap beheert en onderhoudt de oevers, steigers en (parkeer)terreinen rond het Veerse Meer. Ook de eilandjes in het meer horen hier bij. De onderhoudsboot is de Lemmer, met schipper Berry van Goudswaard. 17 waarom koeien meevaren

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2010 | | pagina 17