de
10
Er ligt een waar kapitaal onder de grond.
Kilometers buizen, persleidingen en
pompen zorgen ervoor dat ons afvalwater
weer netjes gezuiverd wordt. We blijven
niet op onze lauweren rusten want ook
over twintig jaar moet dit systeem nog
doelmatig en vooral klimaatbestendig zijn.
"Je kunt geen riooltunnels
aanleggen waar een trein
door kan."
Douchen, toiletgebruik, koken,
auto wassen... Het levert allemaal
afvalwater op. De gemeente zamelt
het in via de riolering en het
waterschap transporteert het
vervolgens naar een rioolwater
zuivering waar het wordt gezuiverd.
Het werkt over het algemeen
prima, maar echt duurzaam? Nee,
duurzaam kunnen we het niet
noemen. Want wist u dat ook
regenwater in het riool verdwijnt?
Hartstikke zonde om dit relatief
schone regenwater te vermengen
met vies afvalwater. Het levert niet
alleen een extra grote belasting op
voor het leidingensysteem; ook de
rioolwaterzuivering kan zijn werk
efficiënter doen als het water
geconcentreerder (=viezer) is. Een
belangrijke eerste stap is dan ook
het scheiden van afval- en regen
water. Adri van Noorden, beleids
medewerker afvalwaterketen, legt
uit dat dat erg ingrijpend is. "In
nieuwbouwwijken kunnen gemeen
ten van begin af aan twee afvoer-
stelsels aanleggen: één voor het
afvalwater en één voor het regen
water van daken en straten. Maar
in een bestaande wijk doe je dat
niet zomaar even. Het is erg
kostbaar en het moet ook heel
lang mee gaan." Daarom is het
essentieel om samen met de
gemeenten vooruit te kijken.
Eerst het één...
De afgelopen twintig jaar hebben
gemeenten en waterschap ieder
afzonderlijk veel energie, tijd en
geld gestopt in het verbeteren van
de werking van de afvalwaterketen.
Jo Nieuwlands, zuiveringstechno
loog, licht dit toe: "Gemeenten
hebben de vuilemissie uit riool-
Adri van Noorden en Jo Nieuwlands