de 10 Er ligt een waar kapitaal onder de grond. Kilometers buizen, persleidingen en pompen zorgen ervoor dat ons afvalwater weer netjes gezuiverd wordt. We blijven niet op onze lauweren rusten want ook over twintig jaar moet dit systeem nog doelmatig en vooral klimaatbestendig zijn. "Je kunt geen riooltunnels aanleggen waar een trein door kan." Douchen, toiletgebruik, koken, auto wassen... Het levert allemaal afvalwater op. De gemeente zamelt het in via de riolering en het waterschap transporteert het vervolgens naar een rioolwater zuivering waar het wordt gezuiverd. Het werkt over het algemeen prima, maar echt duurzaam? Nee, duurzaam kunnen we het niet noemen. Want wist u dat ook regenwater in het riool verdwijnt? Hartstikke zonde om dit relatief schone regenwater te vermengen met vies afvalwater. Het levert niet alleen een extra grote belasting op voor het leidingensysteem; ook de rioolwaterzuivering kan zijn werk efficiënter doen als het water geconcentreerder (=viezer) is. Een belangrijke eerste stap is dan ook het scheiden van afval- en regen water. Adri van Noorden, beleids medewerker afvalwaterketen, legt uit dat dat erg ingrijpend is. "In nieuwbouwwijken kunnen gemeen ten van begin af aan twee afvoer- stelsels aanleggen: één voor het afvalwater en één voor het regen water van daken en straten. Maar in een bestaande wijk doe je dat niet zomaar even. Het is erg kostbaar en het moet ook heel lang mee gaan." Daarom is het essentieel om samen met de gemeenten vooruit te kijken. Eerst het één... De afgelopen twintig jaar hebben gemeenten en waterschap ieder afzonderlijk veel energie, tijd en geld gestopt in het verbeteren van de werking van de afvalwaterketen. Jo Nieuwlands, zuiveringstechno loog, licht dit toe: "Gemeenten hebben de vuilemissie uit riool- Adri van Noorden en Jo Nieuwlands

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2010 | | pagina 10