fietspaden
aanleggen:
stap voor stap
ft
De komende anderhalf jaar legt
Zeeuwse Eilanden maar liefst
zeven nieuwe fietspaden aan.
Het aanleggen van een fietspad
neemt zo'n drie maanden in
beslag. Waterschapsmedewerkers
zijn dan vaak al een jaar eerder
met de voorbereidingen
begonnen.
"Van een lijntje op de kaart
werken we naar een
gedetailleerd ontwerp toe."
4
- -• .1
door Danielle Steijn-Laing
Het aanleggen van een fietspad
heeft veel meer om handen dan
even een tekening maken en
asfalteren maar. Het begint met
het in kaart brengen van de priori
teiten. Zo kijken we naar de ver
keersveiligheid van de weg, maar
ook of de weg een ontbrekende
schakel is in een schoolfietsroute.
Het gaat daarnaast ook om de
verkeersbeleving. Als veel mensen
een weg als gevaarlijk ervaren, is
dat voor ons een extra reden om
de weg nader te bekijken.
Lijntje op kaart
Als eenmaal bepaald is dat er een
fietspad mag komen, dan beginnen
de voorbereidende werkzaamheden.
"Van eerst alleen een lijntje op een
kaart, moeten we toewerken naar
een gedetailleerd ontwerp", vertelt
Ron de Nood, een van de drie water
schapsprojectleiders voor fietspaden.
Zij leiden alles in goede banen. Ron
gaat in op de vele aspecten die om
de hoek komen kijken: "Zo moeten
boringen uitwijzen wat voor soort
grond er ligt, kijken we naar de aan
wezige kabels en leidingen, onder
zoeken we welke beschermde flora
fauna aanwezig zijn en bepalen
we of archeologisch onderzoek
nodig is. Maar we kijken ook of het
toekomstig fietspad een sloot door
kruist en of er genoeg ruimte is om
het fietspad aan te leggen. Het kan
zelfs zo zijn dat er een wijziging in
het gemeentelijke bestemmingsplan
moet komen. Zoiets kan voor het
project veel vertraging opleveren."
Uitgewerkte tekeningen
Na alle onderzoeken volgt een
ontwerpnota met uitgewerkte
tekeningen, aandachtspunten en
een kostenraming. Ook beginnen
dan de gesprekken met de direct
betrokkenen, zoals gemeente,
dorpsraad, omwonenden en
belangenverenigingen. "Maar als
eerste gaan we natuurlijk praten
met de grondeigenaren. Zij bepa
len immers de haalbaarheid van
het project. Vaak zijn onze bermen
niet breed genoeg om er even een
fietspad in aan te leggen. We
moeten meestal extra grond kopen
van de grondeigenaren en in
sommige gevallen gaat dat niet
zonder slag of stoot", vertelt Ron.
Voor hem mag ieder project wel
een beetje uitdagend zijn. "Als
alles soepel verloopt, zit er eigen
lijk geen uitdaging in. Ik vind het
geweldig als we in overleg met de
betrokken mensen en organisaties