onder i buitendijkse wegen Overal langs de Oosterschelde werkt projectbureau Zeeweringen aan de dijken. Op veel plaatsen moet de steenbekleding worden versterkt. Om al die vrachtwagens vol vijftig centimeter hoge betonnen zuiltjes aan te kunnen voeren, leggen we werkwegen aan. V. "Als je niet goed bij een schadeplek kunt komen, is een noodreparatie niet haalbaar." handen i - És "Vroeger werden de materialen voor het verstevigen van dijken vooral over water aangevoerd", aldus Ad Beaufort, onze beleidsmedewerker bij Planvorming, "maar zonder de werkwegen lukt het tegenwoordig niet meer om zo'n klus rond te krijgen. Via water kunnen we alleen maar materiaal aanvoeren als het windstil is en hoogwater." Er zijn bovendien nog twee andere redenen waarom Ad Beaufort de werkwegen op de dijken onontbeerlijk vindt: ze zorgen voor extra stevigheid en het biedt de kans om als het er echt om spant, snel noodreparaties uit te voeren. "Als je niet goed bij een schadeplek kunt komen, is zoiets niet haalbaar binnen de korte tijd die we hebben tussen twee hoogwatermomenten." We lopen samen over een stuk werkweg in aanbouw op de dijk langs de Vliete-/ Thoornpolder bij Wissenkerke. De werk zaamheden aan de weg en aan de dijk, zijn in volle gang. Enorme graafmachines en vracht wagens rijden af en aan. 2015 lijkt misschien ver weg, maar het vergt een geweldige inspanning om zo'n beetje alle dijken langs de Oosterschelde en ook nog een paar langs de Westerschelde onder handen te kunnen nemen voor die datum. Vorig jaar heeft het bestuur van het waterschap besloten om geen enkel risico te nemen en de deadline naar voren te trekken van 2020 naar 2015. Nieuwe inzichten over de kracht van de golven op de dijken hebben aangetoond dat de huidige dijken niet sterk genoeg zijn om een storm, die gemiddeld eens in de 4.000 jaar woedt, op te vangen. Buitendijks fietsen Als het werk klaar is, wordt een deel van de aangelegde werkwegen opengesteld voor fiet sers en wandelaars. De wegen liggen buiten dijks en bieden dus een prachtig uitzicht over het water. Niet alle dijkvakken mogen worden opengesteld omdat de vogels die in dit gebied wonen anders geen broed- en rustgebieden meer zouden overhouden. In overleg met de Vogelbescherming is gekeken naar gebieden waar vogels niet gestoord mogen worden. Om toch een doorlopende route te krijgen, zorgt het waterschap ervoor dat de werkwegen aansluiten op binnendijks liggende fiets gelegenheden. Door deze verbindingen kunnen fietsers een ononderbroken kustroute afleggen waarbij ze afwisselend langs het water en binnendijks fietsen. "Bij de Vliete-/ Thoornpolder is het een beetje een bijzondere situatie", vertelt Ad. "Door de inlagen, de waterrijke kommen, die daar binnendijks liggen, is er juist voor gekozen om de fietsers zoveel mogelijk buitendijks te houden. Het water langs de kust is hier redelijk diep dus de vogels vinden hier buitendijks geen voedsel maar binnendijks wel rust- en broedgebieden."

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2007 | | pagina 8