Ti"" Dredere weg "Op onze doorgaande wegen moet 80 kilometer per uur kunnen worden gereden." aan denken. Om die veiligheid, maar toch ook de bereikbaarheid te kunnen waarborgen, versterken we de bermen maar verbreden we ook de wegen. Als het op deze wegen niet mogelijk is een fietspad aan te leggen, dan houden we de snelheid op 60 kilometer per uur. Sommige mensen hebben het idee dat ze op bredere wegen harder kunnen rijden. Volgens Annelieke is de vorm van de weg, recht of met veel bochten, echter bepalend voor de snelheid. "Een weg met veel bomen nodigt ook niet uit tot hard rijden. Een kapotte berm kan daarentegen wel een ernstig onge luk veroorzaken. Voor de veiligheid is het daarom belangrijk om meer ruimte te hebben. Op de landelijke wegen versterken we de bermen alleen met zogeheten doorgroeistenen. Daarbij wordt de weg zelf niet breder maar de berm wel veiliger." Kostbare fietspaden Een fietspad langs doorgaande wegen is het wensbeeld, maar het kost ongeveer een half miljoen euro voor 1 kilometer fietspad. Erg kostbaar dus en op sommige plekken zelfs onmoge lijk, omdat er te weinig ruimte is naast de weg. "We moeten dus een goede afweging maken voor de meest urgente situaties. We stellen onszelf de volgende vragen: Gaat het om een doorgaande route of is het een school- fietsroute? Rijden er minstens 700 auto's en 200 fietsers per dag over de weg? Is er ruimte naast de huidige weg of kunnen we grond aankopen? Zijn er ernstige ongelukken gebeurd? En kan het waterschap rekenen op een bijdrage van de betrokken gemeente? Als we deze vragen met 'ja' kunnen beantwoorden, bestaat de kans dat langs deze weg een fietspad komt." Natuurlijk zijn er ook knelpunten op onze andere wegen. Deze kunnen we soms omtoveren tot fietsweg. De keuze om deze aan te leggen, ligt aan de verhouding auto's en fietsers, de ruimte en de middelen en het mag niet om een doorgaande route gaan. Uit klantenonderzoek bleek onlangs dat sommige fietswegen niet altijd een gelukkige keuze zijn geweest. "Daar kunnen we alleen maar van leren", vertelt Annelieke. "Hieruit blijkt dat het gedrag én het gevoel van de weg gebruikers een groot effect hebben op de meest geschikte verkeersmaatregel."

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2007 | | pagina 11