l
"Hebben jullie allemaal een papiertje om iets
op te schrijven? Als ik nu zeg 'water', waar
denken jullie dan aan?" Zo begint Mieke
Tinge, educatief waterschapsmedewerker,
haar gastles op de Jan van Schengeschool in
Heinkenszand. De reacties lopen erg uiteen;
zee, drinken, afvoer, natuur, gezond, leven,
wc en zelfs arme landen worden genoemd.
"Jullie kunnen de muskusratten
toch terugsturen naar Alaska?"
Dat water in ons dagelijks leven
heel belangrijk is, blijkt wel uit de
reacties van groep 8B. Het water
schap vindt het belangrijk om kin
deren al vroeg bewust te maken dat
al het water om ons heen niet zo
vanzelfsprekend is en dat het
waterschap daar een belangrijke rol
in speelt. Daarom geven we lessen
over de taken van het waterschap
voor de groepen 7 en 8 en nemen
we de kinderen mee om te kijken
en te ruiken op onze rioolwater
zuiveringen.
De leerlingen wachten in spanning
af op wat er gaat komen. Mieke
vervolgt: "Als waterschapsmede
werker heb ik natuurlijk veel te
maken met water." Haar volgende
vraag waar de kinderen zich over
moeten buigen is: wat doet een
waterschap nou? Dat de kinderen
een hoop weten, is duidelijk. De
vingers gaan gelijk de lucht in.
"Jullie houden het water schoon",
roept een leerling voorin. Achterin
klinkt: "Jullie onderhouden de dijken
en zorgen voor het waterpeil."
Allemaal goed. Maar er worden
ook enkele dingen genoemd die het
waterschap niet doet. Zo denken de
kinderen (maar vele anderen ook)
dat we zorgen voor drinkwater.
Hiervoor moet je bij Evides zijn. Een
leerling denkt dat we dieren hou
den, maar wij vangen ze juist. Dat
we ook zorgen voor goede en veili
ge polderwegen is bij de kinderen
niet bekend.
Oudste waterschapstaak
Mieke gaat aan de hand van foto's
dieper in op onze verschillende
taken. Ze begint bij de dijken. "Dit
is de oudste waterschapstaak en is
in Zeeland rond 1200 ontstaan
doordat het land beschermd moest
worden. De mensen die opdracht
gaven om dijken om het land te
leggen, wilden dat het land ook
goed onderhouden werd. Zij wer
den de dijkgraven genoemd en zo
ontstonden er 280 waterschappen,
want elke polder had zijn eigen
waterschap. Na de watersnoodramp
in 1953 kreeg ieder eiland z'n eigen
waterschap. Sinds 1996 zijn er
slechts nog twee waterschappen
in Zeeland."
Bloemengieter
Mieke komt aan met een bord en
een bloemengieter. Dat ziet er
spannend uit. Ze laat zien dat als
het in de polder regent, het water
niet weg kan. "Het is dan hoog
nodig om het water uit het gebied
te pompen. Gelukkig hebben we
hiervoor 65 poldergemalen die ons
land droog pompen", vertelt Mieke.
Ze benadrukt het belang van een
goede doorstroming van de sloten
en dat we daarom jaarlijks moeten
baggeren, maaien en dat we de
oevers goed moeten onderhouden.
Het bestrijden van muskusratten
doet veel stof opwaaien in de klas.
De kinderen zijn namelijk benieuwd
of we ze niet gewoon aan een
dierentuin kunnen geven of dat we
een asiel voor hen op kunnen rich
ten. Als ze te horen krijgen dat de