"Zoveel jonge verkeersslachtoffers, daar moet verandering in komen." We willen een goed en veilig wegennet hebben en daarvoor hebben we afgesproken dat het aantal ernstige verkeersslachtoffers in 2010 met 20 procent gedaald moet zijn. Dit willen we bereiken met verschillende verkeersmaat regelen. Ten eerste wordt, in principe, de maximumsnelheid op smalle plattelandswegen 60 km per uur en op doorgaande wegen 80 km per uur. Maar we leveren ook maatwerk. Ten tweede willen we overbodige verkeersborden verwij deren. Ook worden smallere door gaande routes verbreed zodat ze de grote aantallen auto's en fietsers meer veiligheid kunnen bieden. Daarnaast moet het waterschap op nog zestig kilometer weg ontbrekende uniforme wegmarke ring (essentiële herkenbaarheids- kenmerken) aanbrengen. Kwetsbare fietsers Maar acties gericht op de veiligheid op schoolfietsroutes staan de komende jaren het hoogst op de agenda. Kees Slabbekoorn, beleids medewerker Wegen, is nauw betrokken bij alles wat het water schap op het gebied van verkeers veiligheid doet. "Vooral de fietsers verdienen aandacht", volgens Kees. "Er zijn zoveel jonge slachtoffers in ons gebied geweest, dat we daar verandering in moeten brengen. En dat moeten we doen met z'n allen. Automobilisten moeten natuurlijk goed opletten, maar de jonge fiet sers moeten zich ook beseffen dat hun gedrag invloed heeft op ande re weggebruikers." Kees is blij dat het waterschap zich inzet voor de veiligheid van deze kwetsbare ver keersdeelnemers. Hij vertelt wat we allemaal gaan doen: "We gaan ten eerste (brom)fietsvoorzieningen aanleggen en verbeteren op wegen die onderdeel zijn van een school- fietsroute. Dit betekent dat we bij voorbeeld aparte fietspaden gaan aanleggen bij wegen die druk bere den worden. Ook willen we kruis punten veiliger maken. Normaal doen we dit met verkeersplateaus, maar die roepen vaak de nodige ergernis op. We gaan een proef doen met geavanceerde, elektroni sche waarschuwingsborden. Dit is een heel mooi systeem, want zodra fietsers een kruising naderen, dan licht het bord op en weet de auto mobilist dat hij extra moet oplet ten."

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2006 | | pagina 10