13
"De antwoorden die
sommige kinderen geven,
vind ik prachtig."
door Danielle Steijn-Laing
muskusratten uit Alaska komen en
hier geen natuurlijke vijanden heb
ben, vraagt een leerling of we niet
de vijand hierheen kunnen halen.
Maar of we hier in Zeeland
grizzlyberen willen, is maar de
vraag. Tenslotte opperen de kinde
ren om de muskusratten gewoon
weer op het vliegtuig terug te
zetten. "Maar dan moet je ze toch
ook eerst allemaal vangen", merkt
een leerling op. Helaas zal dat
met 25.000 vangsten per jaar erg
moeilijk gaan. Uiteindelijk zijn de
kinderen gelukkig toch overtuigd
van het belang om deze dieren te
vangen, omdat ze te veel schade
aanrichten. De leraar heeft ook
nog een goede vraag: "Kun je
lid worden van het waterschap?
Nee, dat kan natuurlijk niet.
Als inwoner betaal je immers altijd
belasting aan het waterschap.
Op naar de zuivering
Mieke, een van de tien educatieve
medewerkers bij het waterschap,
vindt het niet alleen leuk maar ook
zeer belangrijk om kinderen al vroeg
iets bij te brengen over het belang
van het waterschap. "De antwoor
den die sommige kinderen geven,
vind ik prachtig. Alleen al het ver
schil in benadering van het woord
'water' is toch heerlijk. De meesten
denken alleen aan drinken, maar
anderen gaan veel verder." De lessen
zijn heel interactief. Want nadat de
kinderen zich moeten buigen over
wat een waterschap doet, krijgen ze
de film 'Een droom van een water
schap' te zien. Tenslotte moeten ze
in groepjes vragen over dijken en
duinen, verkeersveiligheid of over
waterkwaliteit en -kwantiteit beant
woorden. Daar wordt door iedereen
druk aan gewerkt, maar het is niet
altijd even makkelijk. Na de les is
het op naar de zuivering...