13 "De antwoorden die sommige kinderen geven, vind ik prachtig." door Danielle Steijn-Laing muskusratten uit Alaska komen en hier geen natuurlijke vijanden heb ben, vraagt een leerling of we niet de vijand hierheen kunnen halen. Maar of we hier in Zeeland grizzlyberen willen, is maar de vraag. Tenslotte opperen de kinde ren om de muskusratten gewoon weer op het vliegtuig terug te zetten. "Maar dan moet je ze toch ook eerst allemaal vangen", merkt een leerling op. Helaas zal dat met 25.000 vangsten per jaar erg moeilijk gaan. Uiteindelijk zijn de kinderen gelukkig toch overtuigd van het belang om deze dieren te vangen, omdat ze te veel schade aanrichten. De leraar heeft ook nog een goede vraag: "Kun je lid worden van het waterschap? Nee, dat kan natuurlijk niet. Als inwoner betaal je immers altijd belasting aan het waterschap. Op naar de zuivering Mieke, een van de tien educatieve medewerkers bij het waterschap, vindt het niet alleen leuk maar ook zeer belangrijk om kinderen al vroeg iets bij te brengen over het belang van het waterschap. "De antwoor den die sommige kinderen geven, vind ik prachtig. Alleen al het ver schil in benadering van het woord 'water' is toch heerlijk. De meesten denken alleen aan drinken, maar anderen gaan veel verder." De lessen zijn heel interactief. Want nadat de kinderen zich moeten buigen over wat een waterschap doet, krijgen ze de film 'Een droom van een water schap' te zien. Tenslotte moeten ze in groepjes vragen over dijken en duinen, verkeersveiligheid of over waterkwaliteit en -kwantiteit beant woorden. Daar wordt door iedereen druk aan gewerkt, maar het is niet altijd even makkelijk. Na de les is het op naar de zuivering...

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2006 | | pagina 13