handen 8 fietsweg Krabbendijke Een weg met een bult in het midden, die ook nog eens opvallend geel en zes centimeter hoog is. Met welk fenomeen hebben we hier te maken? Annelieke Landré van de afdeling Wegen verklapt dat het om een weg gaat waar de fietser de baas is: een zogenoemde fietsweg. "Je scheurt niet zomaar de bult over" Vijf van deze wegen heeft het waterschap inmiddels aangelegd. Een van de nieuwste aanwinsten is die op de Westelijke Parallelweg bij Krabbendijke. Over een lengte van 1,3 kilometer toverde het waterschap een fietsweg tevoorschijn. Annelieke heeft het project begeleid en vertelt waarom juist hier voor een weg met een bult is gekozen: "Iedere dag fietsen honderden scholieren vanuit Yerseke naar school in Krabbendijke. En dat is nog niet alles, er rijden ook nog eens flink wat auto's en vrachtwagens op deze route met een behoorlijke snelheid. Dat zorgt regelmatig voor gevaarlijke situaties. Omdat de zorg voor goede en veilige polderwegen een van de kerntaken van het waterschap is, besloot ons bestuur dat er iets moest gebeuren. Het gaat immers om de veiligheid van de schoolkinderen." In overleg met het Calvijncollege en scholieren (door een enquête) heeft Zeeuwse Eilanden bekeken welke mogelijkheden er voor handen waren. De fietsweg, inclusief de aanleg van twee snelheidsremmende plateaus, kwam als beste oplossing uit de bus. Annelieke: "Bij Dishoek, Heinkenszand en Kamperland hebben we al zo'n weg liggen. Deze zomer hebben we ook een fietsweg langs de Oude Vlissingseweg tussen Middelburg en Oost-Souburg aangelegd. De ervaringen zijn positief. De snelheid van automobilisten gaat zichtbaar naar beneden en fietsers voelen zich veiliger dan voorheen. De bult die we in het midden aanleggen, dwingt de automobilist als het ware om de snelheid te verlagen. Het inhalen van fietsers gebeurt een stuk rustiger. Je scheurt niet zomaar de bult over." De fietsweg mag best een uniek ding genoemd worden volgens Annelieke: "De fietsstraat in de Goese Voorstad was ons grote voorbeeld. Samen met de Grontmij hebben wij er een 'plattelandexemplaar' van gemaakt. Inmiddels bellen er wel eens weg- beheerders uit het hele land voor informatie over de weg. Het mooie is dat een fietsweg ook nog eens een stuk goedkoper is dan het aanleggen van een fietspad, dat scheelt bijna de helft. In het geval van Krabbendijke konden we trouwens niet eens een fietspad aanleggen vanwege het ruimtegebrek. Aan de ene kant zaten we met de spoorlijn en de andere kant ligt een woonwijk. De fietsweg was hier dus in alle opzichten de beste oplossing." De aanleg van de weg kostte zo'n drie ton. Samen met Landinrichtingscommissie Inkel, de gemeente Reimerswaal en door middel van EOGFL-subsidie heeft Zeeuwse Eilanden het project kunnen realiseren.

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2006 | | pagina 8