We staan bij Nieuwerkerk, Schouwen-Duiveland.
Zittend in een tractor waaraan een enorme maaiarm
is bevestigd, kijken we uit over het polderlandschap.
De weg die nog moet worden gedaan, lijkt
eindeloos, de kant die al gemaaid is ook.
"Voor we een stuk gaan
maaien, moeten we het
gebied eerst onderzoeken op
nesten van vogels."
Johan Bolkenbaas, trekkerchauf
feur bij waterschap Zeeuwse
Eilanden, bedient deze maaimachi-
ne. Minimaal driemaal per seizoen
komt hij met z'n machine het hele
eiland rond. In de wintermaanden
is hij bezig met het afgraven en
opvullen van de wegbermen of
bedient hij de houtversnipperaar
die wordt ingezet als de hagen
langs de wegen worden gesnoeid,
Johan werkt echter het liefst met
de maaier en dat is maar goed ook,
want dat doet hij het grootste deel
van het jaar, van mei tot december.
Waterschap Zeeuwse Eilanden
beheert ruim 7.000 kilometer
waterlopen, ruim 400 kilometer
zeedijk en een kleine 2.500 kilome
ter plattelandsweg. Al het gras en
riet dat hierlangs groeit, wordt
door Zeeuwse Eilanden onder
houden. In de meeste gevallen
betekent goed onderhoud
regelmatig maaien. In het geval
van wegen doen we dit voor de
verkeersveiligheid. In het geval van
sloten om meer water te kunnen
bergen bij zware regenval en in het
geval van dijken maaien we om de
kwaliteit van de grasmat goed te
houden. Een goede grasmat houdt
een dijk sterk.
Fiora en fauna
Maaien is dus een van de omvang
rijkste jaarlijkse klussen van het