Plannen tegengaan waterover last Kop van Schouwen klaar Fietsroutes op de Zeeuwse eilanden Stilstaan bij 1953 )e stuurgroep Wateroverlast Kop van Schouwen loopt volgend najaar te beginnen met het oplos- en van de wateroverlast in het westen van Ichouwen-Duiveland. De plannen daarvoor wer- len 17 oktober aan de bewoners gepresenteerd tijdens een voorlichtingsavond. De bedoeling is Jat begonnen wordt met het gebied rond Nieuw- Haamstede. Hier zijn de klachten het ergst: regel- natig lopen tuinen en kelders onder, staat er ichimmel op de muren of trekt het vocht via de /loeren omhoog. Om dit op te lossen is een rigou reuze aanpak nodig: oude sloten worden uitge baggerd, er worden nieuwe sloten gegraven en er Zeeuwse Eilanden participeert in het project Delta 2003, waarin alle betrokken overheden in Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Brabant vorm geven aan de herdenking van de watersnood ramp in 1953. De Nationale Herdenking op 1 februari wordt-ook door Delta 2003 georgani seerd. 's Morgens wordt in Oude Tonge de offi ciële herdenkingsdienst gehouden en 's middags brengt een delegatie van het Koninklijk Huis en het demissionaire kabinet een bezoek aan het Museum Watersnood 1953 op waterschapsterrein aan de dijk te Ouwerkerk. In de loop van januari ontvangen alle inwoners van Zeeuwse Eilanden een mailing met allerlei informatie over dijken, veiligheid en welke rol het waterschap daarbij speelt. november 2002 Het waterschap ontwikkelt een reeks van tien waterschapsfietsroutes met bijbehorende wetenswaardigheden. De eerste route 'Rond het Veerse Meer' is sinds april vorig jaar te ver krijgen bij VVV-kantoren. Onlangs zijn er weer drie fietsroutes verschenen en vóór augustus 2003 verschijnen er nog eens zes routes, ver spreid over de Zeeuwse eilanden. Nu zijn twee routes op Zuid-Beveland ('Rond Ooster- en Westerschenge' en 'Rond de Breede Watering') en een route op Duiveland ('Rond Duiveland en Dreischor') verschenen. De twee Bevelandse routes zijn in samenwerking met ZLTO Goes en de Koninklijke Maatschap Wilhelminapolder ontwikkeld. In de folders vindt de gebruiker een kaartje waarop de route wordt aangegeven en informatie over worden duikers geplaatst zodat het water weer uit het gebied weg kan. Daarbij is de hulp van de bewoners van Nieuw-Haamstede hard nodig, want vaak moeten de werkzaamheden uitge voerd worden op privé-terrein. De haalbaarheid van een snelle aanpak van het plan is hier sterk afhankelijk van. Daarnaast zijn er ruim tien ver gunningen nodig, variërend van een vergunning in verband met de luchtvaartwet tot toestemming in verband met een wallenverordening. Ook de snelheid waarmee vergunningen worden verkre gen is bepalend voor het tempo van de uitvoering van de wateroverlast op de Kop van Schouwen. het desbetreffende gebied. De cultuurhistorie, bijzondere projecten en het erfgoed van Zeeuwse Eilanden spelen een grote rol in de routes. Oude gebouwen die behouden moeten blijven en historische objec ten worden belicht, maar ook opvallende pro jecten en bijzondere waterverhalen over oude gemalen, dijktuinen, natuurvriendelijke oevers, aalgoten en dergelijke worden beschreven. Alle taken van het waterschap worden in de routefolders belicht. In het kader van Vitaal Platteland worden de routes voor 40% gesubsidieerd. De distributie van de routefolders verloopt via het Bureau voor Toerisme Zeeland. Ze zijn bij de VVV-kantoren te koop voor 1,35 per stuk.

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2002 | | pagina 11