Plannen
tegengaan
waterover
last Kop van
Schouwen
klaar
Fietsroutes
op de
Zeeuwse
eilanden
Stilstaan bij 1953
)e stuurgroep Wateroverlast Kop van Schouwen
loopt volgend najaar te beginnen met het oplos-
en van de wateroverlast in het westen van
Ichouwen-Duiveland. De plannen daarvoor wer-
len 17 oktober aan de bewoners gepresenteerd
tijdens een voorlichtingsavond. De bedoeling is
Jat begonnen wordt met het gebied rond Nieuw-
Haamstede. Hier zijn de klachten het ergst: regel-
natig lopen tuinen en kelders onder, staat er
ichimmel op de muren of trekt het vocht via de
/loeren omhoog. Om dit op te lossen is een rigou
reuze aanpak nodig: oude sloten worden uitge
baggerd, er worden nieuwe sloten gegraven en er
Zeeuwse Eilanden participeert in het project
Delta 2003, waarin alle betrokken overheden in
Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Brabant vorm
geven aan de herdenking van de watersnood
ramp in 1953. De Nationale Herdenking op 1
februari wordt-ook door Delta 2003 georgani
seerd. 's Morgens wordt in Oude Tonge de offi
ciële herdenkingsdienst gehouden en 's middags
brengt een delegatie van het Koninklijk Huis en
het demissionaire kabinet een bezoek aan het
Museum Watersnood 1953 op waterschapsterrein
aan de dijk te Ouwerkerk. In de loop van januari
ontvangen alle inwoners van Zeeuwse Eilanden
een mailing met allerlei informatie over dijken,
veiligheid en welke rol het waterschap daarbij
speelt.
november 2002
Het waterschap ontwikkelt een reeks van tien
waterschapsfietsroutes met bijbehorende
wetenswaardigheden. De eerste route 'Rond
het Veerse Meer' is sinds april vorig jaar te ver
krijgen bij VVV-kantoren. Onlangs zijn er weer
drie fietsroutes verschenen en vóór augustus
2003 verschijnen er nog eens zes routes, ver
spreid over de Zeeuwse eilanden. Nu zijn twee
routes op Zuid-Beveland ('Rond Ooster- en
Westerschenge' en 'Rond de Breede
Watering') en een route op Duiveland ('Rond
Duiveland en Dreischor') verschenen. De twee
Bevelandse routes zijn in samenwerking met
ZLTO Goes en de Koninklijke Maatschap
Wilhelminapolder ontwikkeld. In de folders
vindt de gebruiker een kaartje waarop de
route wordt aangegeven en informatie over
worden duikers geplaatst zodat het water weer
uit het gebied weg kan. Daarbij is de hulp van de
bewoners van Nieuw-Haamstede hard nodig,
want vaak moeten de werkzaamheden uitge
voerd worden op privé-terrein. De haalbaarheid
van een snelle aanpak van het plan is hier sterk
afhankelijk van. Daarnaast zijn er ruim tien ver
gunningen nodig, variërend van een vergunning
in verband met de luchtvaartwet tot toestemming
in verband met een wallenverordening. Ook de
snelheid waarmee vergunningen worden verkre
gen is bepalend voor het tempo van de uitvoering
van de wateroverlast op de Kop van Schouwen.
het desbetreffende gebied.
De cultuurhistorie, bijzondere projecten en
het erfgoed van Zeeuwse Eilanden spelen een
grote rol in de routes. Oude gebouwen die
behouden moeten blijven en historische objec
ten worden belicht, maar ook opvallende pro
jecten en bijzondere waterverhalen over oude
gemalen, dijktuinen, natuurvriendelijke
oevers, aalgoten en dergelijke worden
beschreven. Alle taken van het waterschap
worden in de routefolders belicht. In het kader
van Vitaal Platteland worden de routes voor
40% gesubsidieerd.
De distributie van de routefolders verloopt
via het Bureau voor Toerisme Zeeland. Ze zijn
bij de VVV-kantoren te koop voor 1,35 per
stuk.