Mei 2002: de fietstunnel nadert zijn voltooiing. Inmiddels is ook de schuif klaar, die hopelijk nooit dicht hoeft. den zijn om in dit geval bijvoorbeeld te gra ven. Desondanks moet de veiligheid gegaran deerd worden. Daarom is er van tevoren afge sproken, dat in geval van nood de opening in de dijk waar de fietstunnel doorheen loopt, afgesloten moet kunnen worden. Dit zal gere aliseerd worden door een schuif die open en dicht gezet kan worden. Over niet al te lange tijd zal dit te zien zijn door een soort brieven bus die boven op de kanaaldijk komt te staan. In deze opbouw zit de schuif die op ieder gewenst moment met één druk op de knop naar beneden kan gaan. De fietstunnel is op dat moment afgesloten. Gedurende het werken aan de fietstunnel zijn er ook nog afspraken gemaakt voor de veiligheid. Om snel en mak kelijk aan beide kanten te kunnen werken nadat de koker van de fietstunnel met dam- wanden al redelijk dichtgespijkerd in de dijk zat, was er een tijdelijke opening nodig. Hierbij werd de garantie gesteld dat deze gedeeltelijke opening binnen acht uur geslo ten moest kunnen worden door deze vol te storten met grond. gebied dat zeer dicht tegen - in dit geval - de kanaaldijk aanligt. Om met nog wat meer waterkeringstermen te smijten ligt het water schapskantoor in de zogeheten buitenbescher mingszone. Een belangrijk verzoek dat de waterkeringbeheerders wel meegeven aan hun collegae is dat ze goed uit het raam kij ken, zowel aan de kanaalzijde als aan de sta tionszijde, zodat ze op tijd kunnen aangeven wanneer de schuif door de medewerkers waterkeringen op de kanaaldijk gesloten moet worden. Waterschapskantoor Het waterschapskantoor valt, hoewel gelegen tegen het kanaal aan en niet ver verwijderd van de dijk, niet onder de regels van de eigen veiligheidsbewakers van de sector Waterkeringen. Dat komt omdat het kantoor niet in de kernzone ligt. De kernzone is het Geschiedenis en feitjes Kanaal door Walcheren - Op 9 september 1872 werd het Kanaal door Walcheren opengesteld nadat het met de gegraven werd. - Het eerste schip dat door het kanaal voer was het koopvaardijschip 'Bato' dat regelrec Indië op 18 december 1873 aan de losplaats van Middelburg arriveerde. - De kanaaldijk is 13,6 km lang, de breedte op het kanaalpeil is zestig meter en de bode diepte is NAP-6,55 m. - De schutsluizen in Vlissingen die rond 1930 gebouwd werden, zijn door bombardemer geallieerde beschietingen en Duitse mijnen in 1944 zwaar beschadigd geraakt. De niei schutsluizen waren op 11 september 1954 gereed. juli 2002 11 waterwerker

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2002 | | pagina 11