Mei 2002: de fietstunnel nadert zijn voltooiing. Inmiddels is ook de schuif klaar, die hopelijk nooit dicht hoeft.
den zijn om in dit geval bijvoorbeeld te gra
ven. Desondanks moet de veiligheid gegaran
deerd worden. Daarom is er van tevoren afge
sproken, dat in geval van nood de opening in
de dijk waar de fietstunnel doorheen loopt,
afgesloten moet kunnen worden. Dit zal gere
aliseerd worden door een schuif die open en
dicht gezet kan worden. Over niet al te lange
tijd zal dit te zien zijn door een soort brieven
bus die boven op de kanaaldijk komt te staan.
In deze opbouw zit de schuif die op ieder
gewenst moment met één druk op de knop
naar beneden kan gaan. De fietstunnel is op
dat moment afgesloten. Gedurende het werken
aan de fietstunnel zijn er ook nog afspraken
gemaakt voor de veiligheid. Om snel en mak
kelijk aan beide kanten te kunnen werken
nadat de koker van de fietstunnel met dam-
wanden al redelijk dichtgespijkerd in de dijk
zat, was er een tijdelijke opening nodig.
Hierbij werd de garantie gesteld dat deze
gedeeltelijke opening binnen acht uur geslo
ten moest kunnen worden door deze vol te
storten met grond.
gebied dat zeer dicht tegen - in dit geval - de
kanaaldijk aanligt. Om met nog wat meer
waterkeringstermen te smijten ligt het water
schapskantoor in de zogeheten buitenbescher
mingszone. Een belangrijk verzoek dat de
waterkeringbeheerders wel meegeven aan
hun collegae is dat ze goed uit het raam kij
ken, zowel aan de kanaalzijde als aan de sta
tionszijde, zodat ze op tijd kunnen aangeven
wanneer de schuif door de medewerkers
waterkeringen op de kanaaldijk gesloten
moet worden.
Waterschapskantoor
Het waterschapskantoor valt, hoewel gelegen
tegen het kanaal aan en niet ver verwijderd
van de dijk, niet onder de regels van de eigen
veiligheidsbewakers van de sector
Waterkeringen. Dat komt omdat het kantoor
niet in de kernzone ligt. De kernzone is het
Geschiedenis en feitjes Kanaal door Walcheren
- Op 9 september 1872 werd het Kanaal door Walcheren opengesteld nadat het met de
gegraven werd.
- Het eerste schip dat door het kanaal voer was het koopvaardijschip 'Bato' dat regelrec
Indië op 18 december 1873 aan de losplaats van Middelburg arriveerde.
- De kanaaldijk is 13,6 km lang, de breedte op het kanaalpeil is zestig meter en de bode
diepte is NAP-6,55 m.
- De schutsluizen in Vlissingen die rond 1930 gebouwd werden, zijn door bombardemer
geallieerde beschietingen en Duitse mijnen in 1944 zwaar beschadigd geraakt. De niei
schutsluizen waren op 11 september 1954 gereed.
juli 2002
11
waterwerker