kilometer plattelandswegen en alles wat daar bij hoort zoals verkeersborden, beplanting, picknicksets én uiteraard de wegbermen. Bij het onderhoud van de bermen speelt vooral de functie ervan een grote rol. In eerste instan tie hebben wegbermen namelijk een verkeers kundige functie. Zo moet een automobilist vei lig kunnen uitwijken in de berm en er moet plek zijn voor bijvoorbeeld een Zone-60 bord, een reflectorpaal of een schrikhek. Maar er is meer en daar vertelt André Marinisse maar wat graag over: 'Als je over functies van ber men praat, dan blijft het natuurlijk niet bij ver keer. Denk ook eens aan al het moois dat je in de berm tegenkomt. In onze bermen groeit, bloeit en leeft immers van alles en daar mogen we best zuinig op zijn en rekening mee hou den. Daarnaast spelen economische aspecten een rol. Dat alles vraagt om een gedegen en goed afgewogen beleid. Voor ons was dat reden om een beleidsplan op te stellen dat een visie geeft op de gewenste kwaliteit van de bermvegetaties en de daarbij horende wijze van beheer. We waren vooral benieuwd of het mogelijk was om bepaalde bermen ecologisch te gaan beheren.' Zeldzaam goed Dat er bij het opstellen van een beleidsplan heel wat komt kijken, blijkt wel uit de verschil lende fasen die inmiddels doorlopen zijn. André somt ze stuk voorstuk op: 'In het voor jaar van 2001 hebben medewerkers van de afdeling Beheer Onderhoud van Wegen de wegbermen geïnventariseerd. Je moet immers weten watje in huis hebt! Een bureau heeft een aantal trajecten zeer nauwkeurig bekeken om een beeld te krijgen van de verschillende soorten bermen in ons beheersgebied. Het leuke was dat daaruit bleek dat Zeeuwse Eilanden behoorlijk wat parels in het gebied heeft die het moet koesteren. Zo bleken op bepaalde trajecten zeer zeldzame bloemsoor ten, zoals de ruige anjer en akkerdoornzaad voor te komen, die we in de rest van Nederland vrijwel nergens tegen zullen komen. Dat we daar zuinig mee om moeten gaan spreekt voor zich. De tweede stap was het invoeren van veldgegevens in een geauto matiseerd bermbeheersysteem. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de breedte van de bermen. Dat hebben we zelf gedaan. Vervolgens is het beleidsplan Ecologisch Wegbermbeheer, met een looptijd van tien jaar, opgesteld door Bosch Slabbers en Infrako Advies. En dat plan heeft vorige maand ter inzage gelegen voor belanghebbenden. Voor het opstellen van het beleidsplan hebben we overigens een mooi subsidiebedrag ontvangen van het Europees Oriëntatie- en Garantiefonds voor de Landbouw.' André gaat nu aan de slag met het verwerken van de reacties, zodat het plan Een natuurvriendelijke oever in volle glorie in juni aan de algemene vergadering voorge legd kan worden. 'En dan begint het echte werk', aldus Marinisse. 'Als de algemene ver gadering met het plan instemt, kunnen we beheer- en uitvoeringsplannen gaan maken, zodat we in 2003 werkelijk aan de slag kun nen. In eerste instantie komt 42 kilometer wegberm in aanmerking voor ecologisch beheer.'

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2002 | | pagina 15