Hef waterschap beheert en onderhoudt 6.900 kilometer waterlopen, ruim 2.250 kilometer wegen en de daarbij behorende oevers, waterbodems en wegbermen. Zeeuwse Eilanden wil die waterlopen en bermen op een goede en efficiënte manier beheren en onderhouden, maar wil ook rekening houden met de ecologische waarden van waterlopen en bermen. En uiteraard tegen een betaalbare prijs. Om het beheer en onderhoud in de toekomst te optimali seren zijn begin dit jaar de nota Duurzaam Beheer Waterlopen en het beleids plan Ecologisch Wegbermbeheer opgesteld. In maart hebben beide stukken ter inzage gelegen. De plannen geven een visie op de wijze van beheer en onder houd van waterlopen en de gewenste kwaliteit van de wegbermvegetaties. Sjako Schipper, afdelingshoofd Beheer Onderhoud van de sector Water beheer en André Marinisse, beleidsmedewerker Planvorming van de sector Wegen vertellen over de plannen. Op de vraag waarom het waterschap het beleid onder de loep neemt, antwoordt Sjako Schipper: 'Toen we de wijze van beheer en onderhoud van waterlopen evalueerden, kwa men er toch wel wat knelpunten naar voren. Knelpunten vragen om een oplossing! Bovendien wilden we weten of de werkwijze die Zeeuwse Eilanden bij de oprichting van het schap heeft gekozen, een duurzaam beheer van de waterlopen kan garanderen. Om dit vastte kunnen stellen, moesten wij het beleid nogmaals bekijken en evalueren. We willen immers zo goed mogelijk de waterlopen behe ren en onderhouden, maar dan wel op een eenduidige werkwijze en met een goede kwa liteit/prijs verhouding'. Sjako geeft aan dat verschillende vragen aan de orde zijn geko men om te bepalen wat wel of juist niet moest worden veranderd. Zo heeft de afdeling Beheer Onderhoud zich afgevraagd of alle waterlopen ieder jaar gemaaid moeten wor den, of het waterschap gebruik blijft maken van verschillende onderhoudstechnieken, of er altijd beschoeiing aangebracht moet worden en of het zinnig is om de huidige baggerfre- quentiete herzien. Transportbandjes Sjako deelt verheugd mee dat het waterschap dit jaar, daar waar dat al mogelijk is, overstapt op het maaien van de sloten met zogeheten klepelmaaiers met een transportband voor het maaisel. 'Voorheen gebruikten we verschillend 14 materieel, soms waren dat korfmaaiers en soms waren dat klepelmaaiers zonder trans portbanden. Op Zuid-Beveland, Noord- Beveland en Schouwen-Duiveland deden we het werk zelf met eigen machines en op Walcheren en Tholen werd het uitbesteed. Het plan zorgt dat er voortaan meer lijn in het beleid komt. Dat komt alles natuurlijk alleen maarten goede. Vanaf volgend maaiseizoen, dat deze zomer van start gaat, gaan we alleen het droge deel van de oever en een deel van de overgangszone tussen droog en nat maai en. Het versnipperde maaisel wordt via een transportband op de kant gelegd. Deze nieu we maaimethode voorkomt dat maaisel in het water terechtkomt en verdeelt het versnipper de maaisel over akkerranden en/of wegber men. Zo blijft de doorstroming in de sloot gewaarborgd. Met deze andere werkwijze wil de sector Waterbeheer gaan maaien op maat', benadrukt Sjako nog eens. 'Dit betekent dat we de grotere waterlopen naar de gemalen niet meer maaien. Het doorstroomprofiel van deze waterlopen maken we alleen vrij van begroeiing als het nodig is. In brede waterlo pen met veel riet op de bodem halen we het maaisel overigens nog gewoon met een korf- maaier weg omdat dat handiger werkt.' Dat de sector waterbeheer wel voor maatwerk voelt, blijkt uit het feit dat ook de bagger- werkzaamheden in de waterlopen in de toe komst op maat zullen worden uitgevoerd. Sjako benadrukt dat het bovenstaande slechts een kleine greep is uit de nota Duurzaam Beheer Waterlopen en dat er nog veel meer staat te gebeuren. Veel moois in de berm De medewerkers van Wegen zorgen dagelijks voor het beheer en onderhoud van ruim 2.250 april 2002

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2002 | | pagina 14