Hef waterschap beheert en onderhoudt 6.900 kilometer waterlopen, ruim
2.250 kilometer wegen en de daarbij behorende oevers, waterbodems en
wegbermen. Zeeuwse Eilanden wil die waterlopen en bermen op een goede
en efficiënte manier beheren en onderhouden, maar wil ook rekening houden
met de ecologische waarden van waterlopen en bermen. En uiteraard tegen
een betaalbare prijs. Om het beheer en onderhoud in de toekomst te optimali
seren zijn begin dit jaar de nota Duurzaam Beheer Waterlopen en het beleids
plan Ecologisch Wegbermbeheer opgesteld. In maart hebben beide stukken ter
inzage gelegen. De plannen geven een visie op de wijze van beheer en onder
houd van waterlopen en de gewenste kwaliteit van de wegbermvegetaties.
Sjako Schipper, afdelingshoofd Beheer Onderhoud van de sector Water
beheer en André Marinisse, beleidsmedewerker Planvorming van de sector
Wegen vertellen over de plannen.
Op de vraag waarom het waterschap het
beleid onder de loep neemt, antwoordt Sjako
Schipper: 'Toen we de wijze van beheer en
onderhoud van waterlopen evalueerden, kwa
men er toch wel wat knelpunten naar voren.
Knelpunten vragen om een oplossing!
Bovendien wilden we weten of de werkwijze
die Zeeuwse Eilanden bij de oprichting van het
schap heeft gekozen, een duurzaam beheer
van de waterlopen kan garanderen. Om dit
vastte kunnen stellen, moesten wij het beleid
nogmaals bekijken en evalueren. We willen
immers zo goed mogelijk de waterlopen behe
ren en onderhouden, maar dan wel op een
eenduidige werkwijze en met een goede kwa
liteit/prijs verhouding'. Sjako geeft aan dat
verschillende vragen aan de orde zijn geko
men om te bepalen wat wel of juist niet moest
worden veranderd. Zo heeft de afdeling
Beheer Onderhoud zich afgevraagd of alle
waterlopen ieder jaar gemaaid moeten wor
den, of het waterschap gebruik blijft maken
van verschillende onderhoudstechnieken, of er
altijd beschoeiing aangebracht moet worden
en of het zinnig is om de huidige baggerfre-
quentiete herzien.
Transportbandjes
Sjako deelt verheugd mee dat het waterschap
dit jaar, daar waar dat al mogelijk is, overstapt
op het maaien van de sloten met zogeheten
klepelmaaiers met een transportband voor het
maaisel. 'Voorheen gebruikten we verschillend
14
materieel, soms waren dat korfmaaiers en
soms waren dat klepelmaaiers zonder trans
portbanden. Op Zuid-Beveland, Noord-
Beveland en Schouwen-Duiveland deden we
het werk zelf met eigen machines en op
Walcheren en Tholen werd het uitbesteed. Het
plan zorgt dat er voortaan meer lijn in het
beleid komt. Dat komt alles natuurlijk alleen
maarten goede. Vanaf volgend maaiseizoen,
dat deze zomer van start gaat, gaan we alleen
het droge deel van de oever en een deel van
de overgangszone tussen droog en nat maai
en. Het versnipperde maaisel wordt via een
transportband op de kant gelegd. Deze nieu
we maaimethode voorkomt dat maaisel in het
water terechtkomt en verdeelt het versnipper
de maaisel over akkerranden en/of wegber
men. Zo blijft de doorstroming in de sloot
gewaarborgd. Met deze andere werkwijze wil
de sector Waterbeheer gaan maaien op maat',
benadrukt Sjako nog eens. 'Dit betekent dat
we de grotere waterlopen naar de gemalen
niet meer maaien. Het doorstroomprofiel van
deze waterlopen maken we alleen vrij van
begroeiing als het nodig is. In brede waterlo
pen met veel riet op de bodem halen we het
maaisel overigens nog gewoon met een korf-
maaier weg omdat dat handiger werkt.' Dat
de sector waterbeheer wel voor maatwerk
voelt, blijkt uit het feit dat ook de bagger-
werkzaamheden in de waterlopen in de toe
komst op maat zullen worden uitgevoerd.
Sjako benadrukt dat het bovenstaande slechts
een kleine greep is uit de nota Duurzaam
Beheer Waterlopen en dat er nog veel meer
staat te gebeuren.
Veel moois in de berm
De medewerkers van Wegen zorgen dagelijks
voor het beheer en onderhoud van ruim 2.250
april 2002