Rwzi Walcheren aan de slag met handboek KAM-zorg Zeg wat Je doet, doe wat Je zegt door Danielle Laing Vorig laar ging bij Zeeuws Eilanden het KAM-project van start op de riool waterzuiveringsinstallatie (rwzi) Walcheren in Ritthem. Na een klein jaar van hard werken, vele overleggen en flinke discussies is het project afgerond met een handboek KAM-zorg. In het handboek is een zorgsysteem op het gebied van kwaliteit, arbo en milieu opgenomen. Dit zorgsysteem is nu zo vergevor derd dat we niet meer praten over de opbouw van een kwalitatief, arbo- en milieuvriendelijk systeem, maar over het onderhouden ervan. De medewer kers van de rwzi gaan nu laten zien dat ze doen wat ze hebben gezegd aan de hand van hun afspraken. Het handboek is op 13 juni jl. aan de heer Ruijtenberg, gezworene van het waterschap, aangeboden. De afdeling Zuiveringsbeheer (ZB) en de toenmalige afdeling Onderhoud Technische Installaties van rwzi Walcheren traden op als proefafdelingen voor het project. Tot nu toe werd vooral gewerkt met allerlei van elkaar losstaande procedures en werkwijzen. Dat leidde soms tot verwarring. In het KAM-pro- ject worden alle procedures samengevoegd tot één overzichtelijk geheel. Nu zijn de proce dures in een handzaam boek terechtgekomen waarin allerlei zaken in één oogopslag te vin den zijn. Totstandkoming De STOWA (Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer) kwam in 2000 met het verzoek om mee te doen aan een proefproject. Omdat de afdeling ZB behoefte had om verschillende projecten en afspraken structureel aan te pakken, werd het besluit om mee te werken snel genomen. Het op te stellen handboek is samengesteld door de experts, diegenen die daadwerkelijk in of aan de betreffende processen werken. Want wie weet beter hoe er gewerkt wordt dan de mensen van de zuiveringsinstallatie zelf? Hierdoor is ook meer betrokkenheid met het werk en de organisatie ontstaan. De experts hebben niet gezocht naar de ideale situatie, maar ze hebben de huidige situatie geanalyseerd en van daaruit hebben zij verbeterpunten aangegeven. Deze werk wijze kost veel tijd, maar op lange termijn kunnen zij effectiever werken, waardoor zij weer meer tijd overhouden en meer kwaliteit leveren. Harnas Paul van Gils (projectleider), Rijk Joosse (trek ker van het project op de rwzi) en Leo Francke (bedieningsmedewerker) zijn zeer tevreden over hoe het project is verlopen. Vooral Rijk stond in het begin nog huiverig tegenover het project. 'Ik dacht dat elke handeling exact omschreven zou worden, maar ik wilde dat er toch ruimte zou overblijven voor eigen creati viteit. Ik dacht wel dat er meer draagvlak en verbondenheid zou komen, omdat het door de mensen op de werkvloer is opgezet. Ik mocht er over mee praten en nu zie ik in dat het project erg nuttig is geweest.' Alle drie zeggen ze dat de manier waarop ze werkten goed was, maar dat ze het nu nog beter doen. Leo: 'We hebben bewust naar alle processen gekeken en nu weet iedereen wat hij moet doen en wat hij moet laten. We hebben echt geen harnas aan. We proberen alles naar vrij inzicht op te lossen, maar we proberen ook zoveel mogelijk aan milieu- en arbo-eisen te voldoen en extra kwaliteit te leveren.' Verbeterpunten Rijk stelde de werkgroepen samen met mini maal vier personen. Hij heeft gekeken wie met welk proces het meest in aanraking komt en hen over de verschillende werkgroepen verdeeld, ledereen van de rwzi zat in meerdere werkgroepen. Van elk proces werd een stroomschema opgesteld, verder uitgewerkt en met teksten aangevuld. Het doel van de procesbeschrijvingen is om weer te geven hoe er gewerkt wordt conform de zin 'zeg wat je doet'. Daarna kwamen de werkgroepen weer bijeen om het nogmaals te bespreken en te verbeteren. Vervolgens kwam in elk werkover leg KAM aan de orde en kon iedereen reage ren op de opgestelde beschrijvingen. Uit de overleggen kwamen gelijk al verbeterpunten naar voren. Op het gebied van kwaliteit is het klaarmeestersoverleg in het leven geroepen. Hier worden alle zuiveringstechnische afspra ken besproken en zo is iedereen op de hoogte van kwaliteitsverbetering. Een ander punt van kwaliteitsverbetering is dat nieuwe medewer kers vrij gemakkelijk kunnen worden inge werkt. 'We hebben de nieuwe procedure inwerken en bevoegdheden met de nieuwe medewerker meteen kunnen testen. Hij heeft een mentor gekregen en die leidt hem op tot zelfstandige werker. Aan de hand van de vele waterwverker 6 juni 2001

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2001 | | pagina 6