Rollen, rijden,
varen...
Afdeling Tractie weet er wel weg mee
door Sandra Minneboo
staat tegenover dat je een karwei zelden in
je eentje doet. Er is altijd wel een collega in de
buurt, bijvoorbeeld met een kraan. Op maan
dag nemen we de weekplanning door met de
districtsopzichter. Dan weet je globaal waar je
aan toe bent. Natuurlijk komt er wel eens een
spoedklus tussendoor. Als er zich een calamiteit
voordoet, kun je moeilijk eerst je andere werk
afmaken.'De vrachtwagens en kranen van
Tractie staan vrijwel nooit stil. Als de chauffeur
vakantie heeft of ziek is, neemt een reserve
chauffeur het van hem over. Machines die
niet gebruikt worden, kosten immers te veel.
De chauffeurs zijn zuinig op het materieel.
Frans: 'Het is voor een machine niet goed als
die telkens door een ander bestuurd wordt.
Niemand let meer op het oliepeil en wie is er
verantwoordelijk voor het onderhoud? Zo'n
machine is enorm duur en je hoort er zuinig
mee om te gaan. Als er iets stuk is, praatje
namelijk al snel over een kostenpost van dui
zenden guldens. Zuinig zijn op je materiaal is
dan ook geen overbodige luxe.'
Dagelijks zijn tientallen medewerkers van ons waterschap buiten aan het
werk. Ze zorgen ervoor dat het werkgebied van Zeeuwse Eilanden onderhou
den wordt. Voor dit werk zijn allerlei voertuigen en machines nodig. Om er
een paar fe noemen: houtversnipperaars, kranen, tractoren, strooimachines
en natuurlijk het wagenpark. De kantoormensen van Tractie zorgen voor het
beheer van deze machines en de mannen in de districten gaan dag in dag uit,
soms bij nacht en ontij, met de voertuigen op pad. Zo ook Frans de Witte.
Op doordeweekse dagen is hij met zijn vrachtwagen te vinden op de polder
wegen van Walcheren.
Frans werkt inmiddels 26 jaar buiten. Eerst bij
het wegschap en sinds de fusie bij Zeeuwse
Eilanden. En hij heeft er geen moment spijt
van: 'Het mooie van mijn werk is dat het nooit
hetzelfde is. leder seizoen heeft ander werk in
petto. Nu zitten we midden in de gladheidbe
strijding, in het voorjaar staan de bermen cen
traal en daarna komen we in het hout terecht.
Driekwart van het jaar voer ik snoeihout af.
Meestal zit ik alleen in de wagen. Maar daar
Voor dag en dauw
Werken voor Tractie betekent veel afwisseling.
Frans gaat als het ware met de seizoenen mee.
In de winter kan hij zich uitleven op het strooi
en van de Walcherse wegen. Het strooien
vindt hij een van de leukste werkzaamheden.
Bij gladheid staat Frans voor dag en dauw op
om de wegen weer begaanbaar te maken. Op
doordeweekse dagen kan dat betekenen dat
hij al om 3.30 uur in de strooiwagen zit: 'Van
1 november tot 1 april hebben de kantonniers
controledienst. Als de weermannen gladheid
voorspellen, staan de kantonniers midden in
maart 2001