Sobere maatregelen voor Zone-60:
Een opvallende aanduiding bij de ingang
van een Zone-60;
op gevaarlijke kruispunten een
belemmering aanleggen;
in gevaarlijke bochten reflectorpalen
plaatsen;
markering op de weg aanbrengen.
Waar?
In theorie komen alle waterschapswegen in
aanmerking voor het aanpassen van de snel
heid. In werkelijkheid blijkt echter dat
bepaalde belangen zwaarder wegen dan een
pleidooi voor een lagere snelheid. Zo moeten
dorpen bereikbaar blijven en daarom mag u
op de belangrijkste verkeersaders buiten de
bebouwde kom voorlopig gewoon tachtig
kilometer per uur blijven rijden.
Wanneer komt een weg dan wel in aanmer
king voor Zone-60? Als een weg heel onveilig
biijkt te zijn, kan dat een reden zijn voor aan
passingen. En als er vaak klachten binnenko
men over hoge rijsnelheden of over sluipver-
keer verdient die bewuste weg ook de nodige
aandacht van het waterschap. De komende
tijd pakt het waterschap elk jaar een aantal
gebieden aan. Het is de bedoeling dat Zone-
60 eind 2001 in alle gebieden is ingevoerd.
De leefbaarheid in het buitengebied gaat er
met Zone-60 op vooruit. Voor automobilisten
wordt het immers minder aantrekkelijk om
via deze wegen naar de plaats van bestem
ming te rijden. De 'groene' ruimte komt weer
beter tot zijn recht. Wonen, werken of
recreëren in het buitengebied wordt er een
stuk prettiger op. Overigens vindt het water
schap het aantrekkelijker maken van het plat
teland een belangrijke zaak. Naast Zone-60
doet het nog veel meer om de leefbaarheid
op peil te houden. Het project 'Vitaal
Platteland' is daar een goed voorbeeld van.
En ook in het Groenstructuurplan streeft het
waterschap naar een mooi en gezond Zeeuws
landschap waar iedereen plezier van heeft.
Voor toeristen wordt het verblijf in de gebie
den er een stuk aangenamer op. Ze kunnen
optimaal genieten van de omgeving en lopen
minder gevaar om van de sokken gereden te
worden door roekeloze automobilisten. Zone-
60 zorgt ervoor dat niet alleen de toeristen,
maar ook alle Zeeuwen met volle teugen
kunnen genieten van de schoonheid van
Zeeland.
Sober
Over het algemeen kiest Zeeuwse Eilanden
voor een sobere aanpak. Die moet natuurlijk
wel resultaat opleveren. Het plaatsen van een
60 km-bord kan op sommige plaatsen al vol
doende zijn. Simpelweg omdat je op die
wegen gewoon niet harder kunt rijden. Niet in
alle gevallen ligt de oplossing zo voor de hand.
Soms zijn dan ook veel grotere veranderingen
nodig. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het
doseren van autoverkeer of de aanleg van een
kruispuntplateau. Zulke aanpassingen hebben
gevolgen voor de weggebruikers. Zo is een
rotonde misschien wat minder gebruiksvrien
delijk voor automobilisten, maar kruisingen
worden wel veel veiliger. En of we nu fietsen,
wandelen, skaten of autorijden, bij een veilige
re weg hebben we toch allemaal baat?
december 1999
5
waterwerker