de aanvoer van rioolwater stop. Dat gebeurt
door de rioolgemalen in de transportleiding
af te zetten. De rioolstelsels van de gemeen
ten liggen stroomopwaarts van onze riool
gemalen en hebben een bergingscapaciteit
van 8 tot 10 uur bij droog weer, waardoor
de kans klein is dat de overstorten in werking
moeten treden. Bij regenweersituaties is die
kans groter, maar dan is er sprake van lozing
van verdund rioolwater. Natuurlijk is het
lozen van rioolwater (verdund of onverdund)
een zeer slechte zaak, maar het is onmoge
lijk om het in bedrijfhouden van alle riool
gemalen en rioolwaterzuiveringsinstallaties
veilig te stellen door het plaatsen van nood-
stroomaggregaten. Daarbij komt nog, dat de
aanvoer van rioolwater te overzien is, want
het gebied is dunbevolkt.
Een vitaal object in de zin dat de gevolgen
maatschappelijk ontwrichtend zouden zijn,
zijn onze zuiveringstechnische werken dus
niet.' Paul van Gils, medewerker Zuiverings-
beheer en opsteller van het noodplan rwzi's
en rioolgemalen: 'Zolang de telecommunica
tie werkt, kunnen we de situatie bij de zuive
ringen nauwkeurig volgen. Het proces is
geautomatiseerd en wordt door middel van
pic's (programmable logic controller) voort
durend afgetast. Storingsmeldingen komen
via de semafoon bij de dienstdoende mede
werkers terecht, die dan actie ondernemen.
Onze eerste actie tijdens de millenniumnacht
is daarom controleren of de telefoonverbin
ding werkt. Werkt die niet, dan gaan we
alle zuiveringstechnische werken bezoeken
en kijken of en waar er problemen zijn.
Die acties staan allemaal in het noodplan
beschreven.'
Crisiscentrum
Voor het opzetten van de noodplannen is
het model van de Unie van Waterschappen
gebruikt. Kort en bondig zijn daarin per
vitaal of intern-vitaal object de preventieve
maatregelen voor de millenniumovergang en
de noodmaatregelen voor de eerste 72 uur
van het nieuwe jaar beschreven. Bovendien
heeft het dagelijks bestuur besloten tot het
instellen van een Beleidscoördinatieteam
gedurende diezelfde periode. De taak van
het BCT is om te controleren of de uitvoering
van de noodplannen correct verloopt, een
schakel te vormen naar de andere overheden
zoals Provincie, gemeenten en Rijkswaterstaat
en beslissingen tot handelen te nemen indien
de situatie daarom vraagt. Vandaar dat de
communicatielijnen richting BCT een belang
rijk onderdeel van de noodplannen zijn. Voor
de wijze van optreden van het BCT is een
apart noodplan gemaakt. Het dagelijks
bestuur heeft zich op 19 mei akkoord ver
klaard met de noodplannen, die inmiddels
verstuurd zijn naar de Provincie, de gemeen
ten, Rijkswaterstaat, de Regionale Coördi
natie Centra, de aanliggende waterschappen
en de relaties aan wie het waterschap de
gladheidbestrijding heeft uitbesteed.
Acties districtskantoren
Centraal bij het uitvoeren van de noodplan
nen staan de districtskantoren. Vanuit
Zierikzee, Grijpskerke, Sint Maartensdijk en
Goes opereren de teams die de controle
ronde langs de poldergemalen en de zuive
ringsinstallaties doen of de gladheid moeten
bestrijden. Jo de Nooijer, hoofd afdeling
Onderhoud Technische Installaties: 'Goede
samenwerking tussen de mensen van
Zuiveringsbeheer, Beheer Onderhoud en
OTI is hierbij onontbeerlijk. Bij hen berust
immers de noodzakelijke kennis over de
lokale en technische bijzonderheden van de
objecten. Zij treden de hele periode geza
menlijk op en rapporteren hun bevindingen
aan de verbindingsman op het districtskan
toor, die op zijn beurt weer terugkoppelt
naar het BCT op het hoofdkantoor.
Hoofdkantoor en de districtskantoren hebben
alle een telefoonaansluiting op het Nationale
Noodnet, zodat communicatie mogelijk blijft
als de reguliere telecommunicatie uitvalt.
Op 25 mei hebben we bij wijze van proef de
waterwerker
6
juli 1999