de aanvoer van rioolwater stop. Dat gebeurt door de rioolgemalen in de transportleiding af te zetten. De rioolstelsels van de gemeen ten liggen stroomopwaarts van onze riool gemalen en hebben een bergingscapaciteit van 8 tot 10 uur bij droog weer, waardoor de kans klein is dat de overstorten in werking moeten treden. Bij regenweersituaties is die kans groter, maar dan is er sprake van lozing van verdund rioolwater. Natuurlijk is het lozen van rioolwater (verdund of onverdund) een zeer slechte zaak, maar het is onmoge lijk om het in bedrijfhouden van alle riool gemalen en rioolwaterzuiveringsinstallaties veilig te stellen door het plaatsen van nood- stroomaggregaten. Daarbij komt nog, dat de aanvoer van rioolwater te overzien is, want het gebied is dunbevolkt. Een vitaal object in de zin dat de gevolgen maatschappelijk ontwrichtend zouden zijn, zijn onze zuiveringstechnische werken dus niet.' Paul van Gils, medewerker Zuiverings- beheer en opsteller van het noodplan rwzi's en rioolgemalen: 'Zolang de telecommunica tie werkt, kunnen we de situatie bij de zuive ringen nauwkeurig volgen. Het proces is geautomatiseerd en wordt door middel van pic's (programmable logic controller) voort durend afgetast. Storingsmeldingen komen via de semafoon bij de dienstdoende mede werkers terecht, die dan actie ondernemen. Onze eerste actie tijdens de millenniumnacht is daarom controleren of de telefoonverbin ding werkt. Werkt die niet, dan gaan we alle zuiveringstechnische werken bezoeken en kijken of en waar er problemen zijn. Die acties staan allemaal in het noodplan beschreven.' Crisiscentrum Voor het opzetten van de noodplannen is het model van de Unie van Waterschappen gebruikt. Kort en bondig zijn daarin per vitaal of intern-vitaal object de preventieve maatregelen voor de millenniumovergang en de noodmaatregelen voor de eerste 72 uur van het nieuwe jaar beschreven. Bovendien heeft het dagelijks bestuur besloten tot het instellen van een Beleidscoördinatieteam gedurende diezelfde periode. De taak van het BCT is om te controleren of de uitvoering van de noodplannen correct verloopt, een schakel te vormen naar de andere overheden zoals Provincie, gemeenten en Rijkswaterstaat en beslissingen tot handelen te nemen indien de situatie daarom vraagt. Vandaar dat de communicatielijnen richting BCT een belang rijk onderdeel van de noodplannen zijn. Voor de wijze van optreden van het BCT is een apart noodplan gemaakt. Het dagelijks bestuur heeft zich op 19 mei akkoord ver klaard met de noodplannen, die inmiddels verstuurd zijn naar de Provincie, de gemeen ten, Rijkswaterstaat, de Regionale Coördi natie Centra, de aanliggende waterschappen en de relaties aan wie het waterschap de gladheidbestrijding heeft uitbesteed. Acties districtskantoren Centraal bij het uitvoeren van de noodplan nen staan de districtskantoren. Vanuit Zierikzee, Grijpskerke, Sint Maartensdijk en Goes opereren de teams die de controle ronde langs de poldergemalen en de zuive ringsinstallaties doen of de gladheid moeten bestrijden. Jo de Nooijer, hoofd afdeling Onderhoud Technische Installaties: 'Goede samenwerking tussen de mensen van Zuiveringsbeheer, Beheer Onderhoud en OTI is hierbij onontbeerlijk. Bij hen berust immers de noodzakelijke kennis over de lokale en technische bijzonderheden van de objecten. Zij treden de hele periode geza menlijk op en rapporteren hun bevindingen aan de verbindingsman op het districtskan toor, die op zijn beurt weer terugkoppelt naar het BCT op het hoofdkantoor. Hoofdkantoor en de districtskantoren hebben alle een telefoonaansluiting op het Nationale Noodnet, zodat communicatie mogelijk blijft als de reguliere telecommunicatie uitvalt. Op 25 mei hebben we bij wijze van proef de waterwerker 6 juli 1999

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 1999 | | pagina 6