ook niet zo een-twee-drie meer op deze manier toegepast worden. Bromfiets. Oorspronkelijk een fiets met hulp motor, thans een lichte motorfiets - aldus Van Dale. Wanneer in dit vademecum sprake is van fietsers worden daarmee in het algemeen ook de bromfietsers bedoeld. Soms zijn brom fietsers echter wel een verhaal apart, bijvoor beeld in geval van fietspaden (bijvoorbeeld door natuurgebieden) waar ze niet op mogen (de zogeheten 'onverplichte fietspaden', met rechthoekig bordje 'fietspad'). Op 'verplichte fietspaden' (voor brommers en fietsen, afb. 5) zijn de gemotoriseerde fietsen de belangrijkste veroorzakers van ongelukken, hetgeen pleit voor zo breed mogelijke fietspaden. Buitendijks. Wat wil je nog meer: buitendijks fietsen, over de strakke onderhoudsweg van het waterschap! (afb. 6). Komend najaar ligt er concreet beleid op tafel over deze vorm van 'recreatief medegebruik': waar mag het wel, waar mag het niet (bijvoorbeeld van wege het natuurbelang). 'Fiets naar je werk'. Actie van het Zeeuws Platform Duurzame Ontwikkeling om het woon-werkverkeer per fiets te stimuleren. Het aantal waterschapsdeelnemers aan deze actie neemt de laatste jaren gestaag toe; momenteel zijn het er bijna vijftig. Fietsnota Plattelandswegen. Het beleids- naslagwerk bij uitstek over 'plattelandsweg de fiets': de knelpunten en mogelijke oplos singen op een rij. In april van dit jaar vast gesteld door de algemene vergadering als uitgangspunt voor het fietsbeleid in de komende jaren. Fietspad. Een goede mogelijkheid om fietsers comfort en veiligheid te bieden, ook op (dus: langs) plattelandswegen. Vaak is een fietspad niet haalbaar vanwege de beschikbare ruimte en daarbij: de aanleg van een goed fietspad kost maar liefst ongeveer een half miljoen gulden per kilometer. Zeeuwse Eilanden heeft ongeveer 130 km fietspad (inclusief de 14 km die dit jaar van het recreatieschap Veerse Meer zijn overgenomen en exclusief de wegen 'gesloten voor motorvoertuigen', zie aldaar). Ruim de helft hiervan ligt op Walcheren. Op dit moment wordt gewerkt aan fietspaden tussen Grijpskerke en Weren- dijke (zie: oost-westfietsverbinding) en een stuk tussen Kattendijke en Wemeldinge (1.6 km op de kruin van de Oosterschelde- dijk). Hoog op het verlanglijstje staan fiets paden tussen Scharendijke en Zierikzee, langs de Stoofweg op Tholen, langs de Monsterweg (schoolroute Borssele-Goes) en langs de Noordlangeweg bij Colijnsplaat. Bij het plannen wordt zoveel mogelijk gecom bineerd met allerlei herinrichtingsplannen. Fietsparkeren. Gestructureerde gelegenheid om je fiets netjes een poosje kwijt te kunnen (afb. 4, voorgrond). Vooral onontbeerlijk bij bushaltes en bij fietspaden nabij duinover gangen e.d. Het waterschap gaat aan deze vorm van fiets-infrastructuur de komende jaren meer aandacht besteden dan voorheen. Gesloten voor motorvoertuigen. Zo zijn on geveer twaalf weggedeelten (in totaal ca. 15 km) van Zeeuwse Eilanden aangeduid. Het zijn voor het oog gewone plattelands wegen, waar echter alleen fietsen en land bouwvoertuigen mogen rijden (afb. 7). Gladheidbestrijding. Strooien en sneeuw schuiver ook op fietsstroken en -paden. De fietspaden en -stroken die voor school- en werkverkeer worden gebruikt vallen onder de vastgestelde strooiroutes en worden bij gladheid van 7 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds 'behandeld' (afb. 8). Hogelandseweg. Belangrijke schoolroute van vijf kilometer op Walcheren en al jarenlang onderwerp van discussie hoe deze weg voor fietsers veiliger gemaakt moet worden. Geen doorgaande weg, wel sluiproute. Aanleg van een fietspad daar is zeer kostbaar. Momenteel wordt onderzocht of hier de ver keersveiligheid gediend kan worden met een flexibele afsluiting; de wachttijd hiervoor moet dan zorgen dat automobilisten deze sluiproute gaan mijden en de scholieren veili ger kunnen fietsen. Komend najaar wordt hierover een inspraakbijeenkomst gehouden. (wordt vervolgd) juli 1999 11 waterwerker

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 1999 | | pagina 11