In de laatste maanden van het afgelopen jaar heeft Zeeuwse Eilanden een communicatie-onderzoek uitgevoerd om er achter te komen hoe 'de klant' denkt over 'het waterschap'. 42% van de aangeschreven 931 steekproefs gewijs geselecteerde inwoners reageerde. Dat is een goed resultaat, zodat gesteld kan worden dat een redelijk representatief beeld is ontstaan. Ga maar na: de al of niet genuanceerde mening over het waterschap van de buurman van de zwager van een vriend op een verjaardagsfeestje, toevallig opgevangen door een toevallig aanwezige waterschapper, komt aan en blijft hangen. Door dit onderzoek zijn de meningen van maar liefst 393 buurman nen bekend geworden. Nuttig om naar te luisteren. Het schriftelijk uitgevoerde communicatie onderzoek was van meet af aan bedoeld als zogeheten nul-meting: globaal kijken hoe bekend het twee jaar oude waterschap is, hoe 'men' over het uitvoeren van de water- schapstaken denkt en in welke mate de inspanningen op het gebied van communica tie en voorlichting effect hebben en gewaar deerd worden. Aan de hand van dat beeld kan vervolgens geconstateerd worden of de voorlichting bijvoorbeeld intensiever moet. Maar ook kan bekeken worden of het gewenste imago van de nieuwe organisatie dat net voor de fusie is geschetst, al of niet benaderd wordt. Al deze zaken ofwel het veelvormige antwoord op de vraag 'Wat gebeurt er met de uitkomsten van het onder zoek?' zal te vinden zijn in de komend voor jaar te verschijnen nieuwe beleidsnota com municatie. Dit artikel beperkt zich dus tot de opzet van het onderzoek en de concrete uit komsten ervan, waarvan een aantal in gevisu aliseerde vorm over deze pagina's zijn gestrooid. Goes f Middelburg Q Zierikzee Q Vlissingen Q Grijpskerke Q Onbekend Vergelijking Het onderzoek is uitgevoerd door twee studen ten van Hogeschool Zeeland (opleiding Communicatie), die daarbij gebruik hebben gemaakt van het gloednieuwe, regionaal toe pasbare basis-onderzoek van de Unie van Waterschappen. Bijna twintig waterschappen zijn inmiddels met dit instrument aan de slag gegaan of zullen dit binnenkort doen, zodat op een gegeven moment ook een globale nationale vergelijking tussen waterschappen mogelijk is. De twee studenten, Claudia Klaassen en Stefan van der Velde, zijn ook de straat opgegaan om te onderzoeken hoe bekend ons logo is (acht enigszins vergelijkbare logo's-zonder-letters op een kaart: welke is die van Zeeuwse Eilanden?) en om te peilen of men weet in welke plaats men moet zijn als men het waterschap nodig heeft (vestigings plaats hoofdkantoor). Derde en laatste onder deel van het onderzoek werd gevormd door een zogeheten zelfbeeld-onderzoek: hoe den ken bestuurders en medewerkers van het waterschap dat 'men' over het waterschap denkt? De uitkomst van dat onderzoek is kort samen te vatten: over het algemeen heeft men de mening van de burger goed ingeschat, alleen over de aspecten ouderwets?, bureaucra tisch?, niet kostenbewust?, overwegend agra risch? denken 'wij' te negatief over onszelf en wat betreft slagvaardig? schatten de water schappers zich hoger in dan de burger doet. Checken Een of andere staatsman zei ooit zoiets als: 'Je hebt leugens, je hebt grote leugens en je Waar is het hoofdkantoor van het waterschap te vinden? maart 1999 7 waterwerker

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 1999 | | pagina 7