Rotondes op Tholen Kappen en planten Dijkversterking Ellewoutsdijk Van maart tot half april is er een onderzoek gaande naar twee nieuwe rotondes die op de Bram Groenewegeweg op Tholen nodig zijn. De Bram Groenewegeweg is ronduit een gevaarlijke weg. Dat geldt zeker voor de meest kwetsbare weggebruikers: de fietsers en bromfietsers. Als in het jaar 2000 de verkeersregels zodanig gewijzigd worden dat alle verkeer van rechts voorrang heeft - ook fietsers, bromfietsers en rolstoelers - dan voorziet het waterschap op sommige drukke wegen grote problemen. Want voorrang hebben en voorrang krijgen zijn twee verschillende zaken. Hierop wil het waterschap anticiperen door verkeersmaat regelen te treffen. Er komen bij iedere weg voorrangsborden. Maar dat is nog niet genoeg. Compacte rotondes remmen de snelheid van het ver keer nog beter en daarom moeten die er ook komen. Het waterschap wil overigens wel dat ook het landbouwverkeer goed over die rotondes kan. Er bestaat een computersimu latie waarin je precies kunt nagaan welk soort voertuig over een rotonde van een bepaalde afmeting kan. Maar in die simulatie zitten geen landbouwvoertuigen. Het water schap vindt het toch erg belangrijk dat juist het landbouwverkeer geen hinder heeft van te krappe rotondes. Daarom komt er een praktijkproef op een afgelegen terrein waar op verschillende maten van compacte roton des beproefd kunnen worden. De landbouw organisaties wijzen een kenmerkend land bouwvoertuig aan en dat is bepalend voor de uiteindelijke afmetingen van de verkeers maatregelen. Vervolgens worden de gege vens van de praktijkproef verwerkt in het definitieve ontwerp, waarna ongeveer eind 1999 begonnen kan worden met de aanleg. De kosten bedragen ongeveer 500.000,- waarvan 90% beschikbaar wordt gesteld door het Rijk. De Bram Groenewegeweg wordt dan verrijkt met rotondes op de kruis ingen met de Bitterhoekseweg en met de Engelaarsdijk. Op dinsdag 2 maart plantte gezworene Bert van de Hoef een kastanje aan de Golsteinse- weg te Sint Laurens op Walcheren. Hij gaf daarmee het startsein voor vijf proefprojec ten die het waterschap uitvoert om te zien hoe oude, niet goed functionerende weg- beplanting het beste omgevormd kan wor den in een nieuwe: florerend en passend in het landschap. De Groenbeheerplannen die voor elk eiland de 'groene waterschapsvoor nemens1 voor de komende vijf jaar concreet maken, liggen tot 12 april a.s. ter inzage. In dezelfde periode organiseert Zeeuwse Eilanden op zes plaatsen inloopavonden waar iedereen de plannen kan en er vragen over kan stellen. Binnenkort starten weer de dijkversterkin gen die in opdracht van het projectbureau Zeeweringen en de Zeeuwse waterschap pen worden uitgevoerd. Drie dijkvakken zijn aan de beurt. De aannemerscombinatie Zinkcon Dekker/HakkersA/an den Herik gaat het stuk bij Ellewoutsdijk (Zimmermanpolder) aanpakken en dezelf de combinatie, maar uitgebreid met De Klerk, start met de dijken langs de Molen- en Kievitpolder en de Noorddijkpolder in Zeeuws-Vlaanderen. Bij Ellewoutsdijk zal 3,1 km versterkt worden voor ongeveer 21 miljoen gulden. De huidige steenbekle ding wordt vervangen door een nieuwe, zwaardere bekleding van betonzuilen. Op sommige plaatsen komen er beton zuilen met eco-toplagen, een speciale open structuur bovenop de betonzuil, waardoor planten en wieren zich goed aan de stenen kunnen hechten. Voor deze drie dijkvakken is gezocht naar een goed koper alternatief, namelijk het versterken van de dijkbekleding met asfalt. Maar onderzoek wees uit dat deze constructie op deze plaatsen niet sterk genoeg zou zijn. Ook voor de natuur is een asfaltdijk natuurlijk niet ideaal en dat speelt ook mee in de afweging. Toch zal men voor volgend jaar ook weer onderzoeken of versterken met asfalt een mogelijk alternatief is. Begin maart is de dijkver sterking van de Zimmermanpolder aanbesteed en in april of mei zal de aanbesteding volgen van de Zeeuws- Vlaamse dijkvakken. maart 1999 11 waterwerker

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 1999 | | pagina 11