Het volledige onderzoeks rapport bestaat uit twee delen (tekst- en tabellen- rapport) en is in te zien of op te vragen bij de afdeling Communicatie, telefoon (0113)241203. Leest het waterschapsnieuws regelmatig, vaak of altijd Q Walcheren Noord-/Zuid< Beveland 0 Schouwen- Duiveland O Tholen/Sint Philipsland hebt statistieken'. Waarmee maar gezegd wil zijn: ook (of vooral!) cijfers kunnen er goed naast zitten. Het is inderdaad niet moeilijk en tot op zekere hoogte zelfs noodzakelijk een onderzoek als dit te relativeren. Bovendien blijkt maar al te vaak dat tegengestelde par tijen dezelfde cijfers hun eigen verhaal laten 'ondersteunen'. Hoe uitgebreider een onder zoek, des te minder kans is er op eenzijdige uitglijders, omdat bij een flinke vragenlijst de meningen van de respondent gecheckt kun nen worden. Zo was de eerste vraag hoe bekend men was met het waterschap. 59% antwoordt hierop: 'Ik heb er wel eens van gehoord of gelezen, maar weet er weinig van'. Hieruit is makkelijk te concluderen dat het overgrote deel van de respondenten dus niet bekend is met het waterschap. Dat is niet best! Een paar vragen verder blijkt echter dat minstens 90% wel weet dat waterkeringen, waterkwaliteit en waterkwantiteit taken van het waterschap zijn. Geen slechte score! Zelfs de wegentaak scoort nog 74%. Zo geven beide invalshoeken samen een wat genuan ceerder beeld, dan de uitkomst van de eerste vraag doet vermoeden. Neemt niet weg dat de 27% die denkt, dat het leveren van drink water ook een waterschapstaak is, 27% teveel is... Gelegenheid Opvallend is het grote percentage 'weet niet' dat vooral bij beoordelingsvragen als ant woord opduikt. Dat hangt samen met het behoorlijk grote aantal burgers dat het feno meen waterschap niet interessant genoeg vindt om zich in te verdiepen. Zolang het waterschap doet wat het behoort te doen, vindt 'men' het wel goed. Dat klinkt natuurlijk niet erg bemoedigend voor de waterschappers zelf, maar het zal niet zo zijn dat het waterschap nu zijn uiterste best gaat doen om het interessepeil omhoog te vijzelen en de behoefte aan voorlichting op gaat wekken. De rode draad van het communica tiebeleid - ook van het nieuwe - is: iedereen in de gelegenheid stellen om goed en tijdig op de hoogte te zijn van het waterschaps wet. Of daar dan gebruik van wordt gemaakt, is de vrije keus van de burger zelf. Baantje? De beste vraag van een enquête is altijd de laatste: wilt u nog iets kwijt? Welnu, dat wilde men wel. Klachten, kritische opmerkin gen, suggesties, complimenten - alles zat erbij. Regelmatig terugkerend waren ontboe zemingen zoals deze: 'Ik realiseer mij dat ik Welk logo is van het waterschap? De bekendheid van de vier hoofdtaken van het waterschap en van enkele onderdelen van die taken. Geheel rechts drie taken waarvan de genoemde percentages staan voor mensen die ten onrechte veronderstellen dat deze taken door het waterschap worden uitgevoerd. te weinig van het waterschap afweet. Ik beloof beterschap.' Dat geeft nu eens niet de burger, maar het waterschap moed! De meest opvallende was deze: 'Jullie zijn net als de motor van mijn auto. Hij doet het altijd. Pas als hij weigert, weet je wat een betekenis hij heeft. Hebben jullie nog een baantje voor me in de buitendienst?' Misschien wel mijn heer, maar de enquête was anoniem... Zeeuwse Eilanden 0 Gemeente Vlissingen O Provincie Zeeland O Delta Nutsbedrijven Q Oude waterschappen O Unie van Waterschappen O Rijkswaterstaat O Veilig Verkeer Nederland waterwerker 9 maart 1999

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 1999 | | pagina 9