Is de Kaloot het redden waard?
K
Lex Kattenu'inkel
De Provincie Zeeland gaat, na de vernietiging door de
Raad van State van het besluit om de
Westerscheldecontainerterminal (WCT) aan te leggen,
onderzoeken of een nieuwe poging om zo'n kade aan te
leggen zinvol is. De lokatie van de beoogde WCT is het
Kalootstrand, onderdeel van de Westerschelde en daar
mee vallend onder de beschermende paraplu van de
Europese Habitatrichtlijn. Volgens sommigen is de Kaloot
een strandje van niks, of zelfs drie keer niks. Wat vindt u
daarvan? Is de Kaloot het redden waard?
FotoJaap Wolterb
i\
jv
.fi
f .y* j
ij'
- «i- e j vc
Gert-Jan de Zeeuw, Goes
"Mijn gedachten over de Kaloot zijn twee
ledig. Het is wel een leuk strandje, maar
als natuurgebied stelt het niet zoveel
voor. Ik zou er niet voor op de barricaden
gaan. Maar als het zou moeten verdwij
nen ligt het er wat mij betreft wel aan
waarvóór. Niet voor dat dwaze plannetje
van Bruinooge. Een containerkade op die
plaats is bij voorbaat kansloos, dat is
door verschillende economen afdoende
aangetoond. Ik ben vóór economische
vooruitgang en ontwikkeling van werkge
legenheid, maar dan wel op een manier
die verantwoord is. Ik stoor me ook
geweldig aan de arrogante opstelling van
sommige WCT-voorstanders, zo van 'nou
ja, dan duurt het twee of drie jaar langer
maar die WCT komt er toch.Net of die
uitspraak van de Raad van State niks
voorstelt.
Marjan de Koster, Rilland
"Als statenlid van de PvdA heb ik in de
vorige periode voor de WCT gestemd, dus
ik kan nu moeilijk beweren dat de Kaloot
zo bijzonder is dat hij behouden moet
blijven. Maar ik heb heel veel respect voor
de mensen die zich daar met hart en ziel
voor inzetten. Ik vind het ook prima dat
de Raad van State deze uitspraak heeft
gedaan. Dat bewijst dat de democratie
goed werkt. Persoonlijk vind ik dat er vol
doende draagvlak moet zijn voor een
besluit om alsnog een WCT aan te leggen.
Als de halve provincie ertegen te hoop
loopt moet je het niet doen. Er zijn mis
schien ook andere ontwikkelingen moge
lijk die banen opleveren. Het is ook niet
voor niks dat we nu een onderzoek gaan
doen naar de economische mogelijkheden
van de 'groen-blauwe oase'. En we moe
ten ook kijken of de ene ontwikkeling de
andere niet in de weg zit.
Bert Alderliesten, Lewedorp
"De Kaloot moet behouden blijven. Het is
een uniek stukje natuur dat zeker niet
opgeofferd mag worden voor een contai-
nerterminal. Er is aan die kant van het
Sloe toch al zo weinig natuur meer over
dat het kleine stukje dat resteert des te
waardevoller is geworden. En het is in
geologisch opzicht heel bijzonder, want
het is de enige vrij toegankelijke plek in
Nederland waar het Plioceen aan de
oppervlakte komt. Ik ben er pas geleden
voor het eerst geweest en heb enkele haai-
entanden en andere fossielen gevonden.
Maar ook om andere redenen ben ik
tegen de WCT. De aan- en afvoer van con
tainers zal in heel Zuid-Beveland een
enorme overlast veroorzaken. De mensen
die in de buurt van het spoor wonen wor
den geconfronteerd met een enorme toe
name van geluids- en trillingshinder, iets
waar ik na het verleggen van de Sloelijn
ook persoonlijk mee te maken krijg.
Tenslotte is de horizonvervuiling van de
torenhoge kranen voor mij een argument
om tegen de WCT te zijn.
Jaap Melcher, Borssele
"Ik ben er op tegen dat ze daar een termi
nal aanleggen. Om de natuur. Ze maken
overal maar industrie en wegen, er blijft
helemaal geen natuur meer over. Je kunt
op den duur nergens meer komen. Toen
ik in 1966 in Borssele kwam wonen was
de Kaloot nog één groot schorrengebied.
Ik heb er nog met de brommer doorheen
gereden. Nu hebben we alleen nog een
stukje strand en daar moeten we zuinig
op zijn. Als ze nieuwe werkgelegenheid
willen maken gaan ze maar naar de
bestaande industrie- en bedrijventerrei
nen, want daar is nog ruimte zat. Al die
leegstaande kantoorpanden en al die
bedrijven die de laatste jaren naar het
buitenland zijn verdwenen. Nederland is
gewoon te duur. Ik denk ook dat als er
een WCT komt, de boten wegblijven. Net
als in Amsterdam.
Lex Kattenu'inkel is medewerker van de Wantijredactie.
14 WANTIJ oktober '03