opheffingen. En al verzet minister Pronk
zich ertegen: het rapport van de VROM-
adviesraad verklaarde recent zowel het
I beleid voor ontmoediging van de auto als
j het stimuleringsbeleid voor het openbaar
I vervoer als mislukt. Met als enig positief
punt dat er geen asfalt meer bij moet
komen, omdat files daarmee niet opgelost
worden.
Offensief
Wat rest ons? Zeeland verdient een sterk
offensief tegen onnodig autogebruik. Het
gebruik van de bus wordt niet bevorderd
als zo weinig mensen weten dat hij rijdt
en aansluit op trein of veer. Het fietsge
bruik neemt niet toe alleen door het aan
leggen van fietspaden. Ze moeten ook nog
redelijk comfortabel zijn (wat betreft weg
dek, beschutting en breedte van het fiets
pad) en zo efficiënt mogelijk van A naar B
voeren. Zowel de provincie als de
gemeenten scoren nog zwaar onder de
maat als het gaat om de praktische uitvoe
ring van alternatieven voor de auto of het
realiseren van een meervoudig mobiliteits
beleid. Bijna wekelijks wordt door allerlei
partijen met losse flodders geschoten over
verkeer, vervoer en bedragen daarvoor.
Maar het blijft volstrekt onduidelijk in
welke beleidslijn ze passen en tot welke
mobiliteitsbeheersing ze leiden. Een over
heid die de regie in handen wil nemen,
zal zowel naar belangengroepen als naar
andere overheden harde noten moeten
kraken. Een goed provinciaal communica
tieplan voor verkeer en (openbaar) ver
voer is geen overbodige luxe.
Toeristen
In de toeristensector is een wereld te win
nen door alternatief vervoer voor de auto
aan te bieden in alle brochures en andere
informatie. Kleine transferia - de
Schouwse voorziening is de enige,goed
lopende in Nederland - kunnen extra aan
sporen tot gedragsverandering. Waarom
voor de toerist geen behoorlijke slogan
ontwikkelen in de stijl van: "Met de auto?
Probeer eens wat anders! Informeer naar
de mogelijkheden!". Waarom naast de
waarschuwingen langs de wegen geen
borden met: "Had u voor deze rit écht
niet de fiets kunnen nemen? Gezonder en
beter voor het milieu!"
Bedrijfsleven
Het Zeeuwse bedrijfsleven zou zich van
zijn beste kant laten zien door het
Platform Duurzame Ontwikkeling (stimu
lator van woon-werkverkeer per fiets) kos
tendekkend te maken. In die zin is de pro
vinciale subsidiëring - hoe welkom ook -
een aanfluiting voor innoverend onderne
merschap als het gaat om mobiliteit.
Verder staan vele honderden personeels-
bussen en vervoermiddelen van zorgin
stellingen overdag ongebruikt - zoals al
een aantal jaren geleden bleek.
Ongetwijfeld geldt dat voor delen van
bedrijfswagenparken eveneens. Er moeten
dus nog vele alternatieve combinaties zijn
te maken die de druk op de weg verlagen
- zo dat al niet vaker via het water gebeurt.
Maar vooral moeten wij, inwoners van
Zeeland, ons voortdurend realiseren dat
een groot percentage van alle autoritten
de vijf kilometer niet overtreft. Die kun
nen dus, gezonder voor mens en omge
ving, beter met de fiets worden afgelegd.
Volwaardig
Zeeland moet autoluwer en fietsvriendelij-
ker worden. Dat levert winst voor de eco
nomie en het milieu op en helpt vooral
het karakteristieke open landschap te
behouden. Daar liggen voldoende wegen
- naast de bestaande hoofdwegen - om
het platteland voor iedereen per fiets en
met mate voor auto's (als bestemmings
verkeer) bereikbaar te houden. Als de fiet
ser bovendien ook nog door de politiek
als een volwaardige weggebruiker wordt
beschouwd, dan zal het besef doordringen
dat we tot nu toe uitsluitend alles plannen
vanuit het oogpunt van het autogebruik.
Hopelijk krijgt Zeeland dan een aanvaard
baar netwerk van stedelijk openbaar ver
voer en nemen politici openlijk stelling
vóór zinvolle fietsalternatieven en ver-
keerscombinaties
Laat Zeeland niet worden zoals
zoveel gebieden in Nederland al
zijn: verstopt met blik. Was
Zeeland niet al eeuwen bekend
om zijn ruimte, magistrale luch
ten en vergezichten
E R
9 9 9
Stimuleren van woon-werkverkeer op de
fiets. Illustratie: COS Zeeland.
Jaap van Velzen is voorzitter van de Fietsersbond,
afdeling Zeeland.
15 WANTIJ maart'00