Berichten
betalen als de buren met vier
volgestampte vuilniszakken per
week.
Gemeenten kunnen op verschil
lende manieren de tarieven dif
ferentiëren. In de
Haarlemmermeer kunnen bur
gers kiezen uit rolemmers van
120 liter, of 240 liter tegen een
tarief van respectievelijk 325 en
425 gulden per jaar.
De gemeente Oostzaan laat haar
burgers betalen per kilo. Daar
rijdt een vuilnisauto die is uitge
rust met speciale apparatuur om
het gewicht van elke rolemmer
vast te stellen.
Andere gemeenten waar bij de
berekening van de afvalstoffen-
tarieven "de vervuiler betaalt"
succesvol is toegepast, kozen
voor een eenvoudig, maar zeer
effectief systeem. De burgers
zijn verplicht gemeentelijke vuil
niszakken voor het restafval te
kopen. De zakken zijn duur,
omdat de reinigingsheffing in de
prijs van de zak is inbegrepen.
Wie veel afval heeft gebruikt
veel huisvuilzakken en betaald
dus meer.
Uit een studie in opdracht van
het ministerie van VROM blijkt
dat systemen van tariefdifferen
tiatie doeltreffend zijn.
De huishoudens binnen de
bestudeerde gemeenten bieden
ongeveer de helft minder restaf
val aan. Ook daalt vaak de totale
hoeveelheid afval (rest afval en
gescheiden aangeboden hoe
veelheid afval) met 16 tot 33
procent. Dit staat tegenover de
Zeeuwse trend van een voortdu
rende stijging van de hoeveel
heid aangeboden huishoudelijk
afval.
In het percentage afvalpreventie
zit een klein aandeel dat veroor
zaakt wordt door vluchtgedrag.
Door milieupolitie in te zetten
kan afvaltoerisme voorkomen
worden. Maar als buurgemeen
ten dezelfde tariefdifferentiatie
opzetten zal er van vluchtgedrag
geen sprake meer zijn. In
gemeentelijke samenwerkings
verbanden kunnen afspraken
gemaakt worden over de tarie
ven. (a.a)
Zonder auto natuurlijk
De ZMF en een aantal plaatselij
ke organisaties zijn dit voorjaar
gestart met de landelijke cam
pagne "Zonder auto natuurlijk".
De campagne is een initiatief
van Vereniging Milieudefensie,
Stichting Natuur en Milieu,
Fietsersbond ENFB en de pro
vinciale Milieufederaties.
Aanleiding is de toename van
het recreatieve verkeer in en
langs natuurgebieden.
Steeds vaker nemen we de auto
om van de Zeeuwse natuur en
het mooie landschap te genie
ten. Maar juist in deze gebieden
willen we ook de rust en de
ruimte ervaren.
Met de campagne "Zonder auto
natuurlijk" wil de ZMF dat men
sen kunnen genieten van de
natuur zonder gestoord te wor
den door autoverkeer. We wil
len dat bereiken door in gebie
den aantrekkelijke fiets- en wan
delroutes uit te zetten en het
autoverkeer zoveel mogelijk te
concentreren op de grotere
doorgaande wegen.
In het komende jaar besteedt de
ZMF veel aandacht aan de cam
pagne. In de Zak van Zuid-
Beveland zal de ZMF samen met
plaatselijke organisaties, zoals
Behoud de Zak van Zuid-
Beveland, Fietsersbond ENFB,
NIVON en KNNV het komende
jaar verschillende activiteiten
opzetten.
De eerste activiteit was een
enquête onder bezoekers van de
Schaapscheerdersfeesten in
Nisse op 18 juni j.l. over de
mogelijkheden om te wandelen
en te fietsen in de Zak van Zuid-
Beveland. Middels de enquête
vroegen vrijwilligers de bezoe
kers hun mening over de fiets
en wandelmogelijkheden en de
bewegwijzering van fietsroutes
in de Zak van Zuid-Beveland.
Ook werd de mening gevraagd
over mogelijke afsluiting voor
autoverkeer van een aantal land
weggetjes en dijkjes.
In het najaar worden de enquê
teresultaten samen met plannen
voor wandel- en fietsroutes
gebundeld en aangeboden aan
beleidmakers en uitvoerders. In
1995 kan dan wellicht een start
gemaakt worden met het uitvoe
ren van de voorgestelde maatre
gelen. (a.a)
Beheersplannen water
schappen voldoen niet
aan verwachtingen
Eind juli zullen Gedeputeerde
Staten van Zeeland hun oordeel
moeten vellen over het eerste
beheersplan dat door een
Zeeuws waterschap aan hen
wordt voorgelegd als uitwerking
van het nieuwe provinciale
waterhuishoudingsplan. Het
Waterschap Noord- en Zuid-
Beveland heeft de spits afgebe
ten met een eigen beheersplan.
Toen het plan in het vroege
voorjaar ter inzage werd gelegd,
heeft de ZMF het plan een dikke
onvoldoende gegeven. Ook na
het verwerken van al het com
mentaar is het plan er niet beter
op geworden. Het blijft een zeer
abstract plan, waaruit totaal niet
kan worden afgeleid of duurza
me watersystemen in 2016 kun
nen worden bereikt. Vooral het
zeer terughoudende financiële
beleid doet het ergste vermoe
den. Voldoende reden dus om
het plan af te keuren. We hopen
dat Gedeputeerde Staten die
ongebruikelijke stap zetten om
het Waterschap Noord- en Zuid-
Beveland te dwingen tot een
verantwoorde uitwerking van
het provinciale waterhuishou
dingsplan en om de andere
waterschappen duidelijk te
maken dat van hen een beheers
plan wordt verwacht dat wél
voldoet aan landelijke en provin
ciale doelstellingen.
Zo'n signaal is niet overbodig.
Momenteel ligt het plan van het
Waterschap de Drie Ambachten
ter inzage en op de plannen van
de andere twee Zeeuwsvlaamse
waterschappen zal ook spoedig
commentaar kunnen worden
geleverd. De drie plannen zijn
concreter dan dat van Noord en
Zuid Beveland, maar met uitzon
dering van het plan van het Vrije
van Sluis, lijken ze ver achter te
blijven bij het provinciaal afge
sproken beleid. Vooral het
beheersplan van het Hulster
Ambacht beschaamt de verwach
tingen.
Hopelijk dat de inspraak leidt tot
plannen dje de toets der kritiek
wel kunnen doorstaan, (tvm)
10 WANTIJ JUNM994