Loopgravengevecht om
Antwerpse haven
H
In de Antwerpse haven overheerst nog steeds het groeidenken van de jaren zestig"
"Ik ben een warm
voorstander van het
Baalhoekkanaal
Willem de Weert
"Een debat op het scherp van de snede",
dat moest het worden, vond de Wantij-
redaktie. Een diskussie over de effekten
van de Antwerpse havenuitbreiding op
natuur en milieu in Zeeland. Op een lange
donkere avond in januari verzamelen de
deelnemers zich in Goes om, o.l.v. ZMF-
voorzitster Sabine Verburg-Scholz, de
degens te kruisen.
Duellisten zijn de direkteur-generaal van
het Antwerpse Havenbedrijf dhr. Suykens,
de burgemeester van Hulst dhr. Kessen,
de voorzitter van de Antwerpse
Milieufederatie dhr. Cautereels,
bestuurslid van Benegora Nederland dhr.
Schoonen en Tjeu van Mierlo, koördinator
van de ZMF.
Verslag van een woordenstrijd.
Baalhoek
let debat begint met uitstel.
Burgemeester Kessen uit Hulst
heeft de pont gemist. Een sluwe
openingszet om het belang van een
vaste oeververbinding over de Wes-
terschelde te benadrukken? "Niet
met opzet", exkuseert hij zich,
"maar je kunt het natuurlijk wel
als argument in de diskussie ge
bruiken".
Nauwelijks heeft Sabine Verburg
haar openingswoord gesproken of
de topman van het Antwerpse Ha
venbedrijf, Suykens, kiest direkt
het aanvalswapen:
"Nederlanders zien wel de splinter
in andermans, maar niet de balk in
het eigen oog." Hij doelt op de invi
tatie voor het debat, waarin Zee
land omschreven wordt als "een
open en groen gebied, ingeklemd
door een hoefijzer van industriële
aktiviteiten dat wordt gevormd
door de haven/industriegebieden
Burgemeester Kessen van Hulst:
van Rijnmond, West-Brabant, Ant
werpen en Gent."
Suykens noemt het een schande en
van grote subjektiviteit getuigen
dat met geen woord gerept wordt
over de industriële uitbreidingen
bij Terneuzen en in het Sloegebied
"waar uw Prins Bernhard er tel
kens bij is om dit te vieren." Voor
waar, de topman van de Antwerpse
haven lijkt niet van plan konfron-
tatie te schuwen.
Op de tegenwerping van Van Mier
lo dat de industriële ontwikkeling
van Zeeland wel in verhouding tot
het omringende gebied gezien moet
worden, reageert Suykens: "Het is
niet juist om van een Belgische be
dreiging en van een Zeeuws Groen
Hart te spreken. Er is juist sprake
van een aaneenschakeling van ak
tiviteiten. Zo is Terneuzen door
pijpleidingen met het Antwerpse
verbonden en heeft Dow Chemical
zijn hoofdkantoor in België."
Burgemeester Kessen kiest de zijde
van de Antwerpse havendirekteur.
"Als het in Antwerpen regent,
druppelt het in Hulst. Ik ben blij
met een ekonomische motor zo
dicht bij huis. Hulst profiteert
daarvan door bijvoorbeeld het
kooptoerisme. We profileren ons als
groene woongemeente voor de regio
Antwerpen, we leven tenslotte in
het Europa van de regio's. Ik ben
dan ook een warm voorstander van
de aanleg van het Baalhoekkanaal.
Ik verwacht daar positieve impul
sen van, mogelijk de komst van dis
tributiebedrijven. Natuurlijk zijn
er ook bezwaren zoals de opoffering
van het Land van Saeftinghe. Maar
ik vrees dat, als er niks gebeurt,
Zeeuws-Vlaanderen straks een
openluchtmuseum is; die honderd
duizend mensen moeten wel werk
en eten hebben. De eerlijkheid ge
biedt me te zeggen dat ik me een
roepende in de woestijn voel, een
van de weinige Zeeuwsvlaamse be
stuurders die er zo over denkt."
"Kessen kan dat Baalhoekkanaal
wel willen, maar in al het Zeeuwse
beleid is vastgelegd dat de Kanaal
zone het enige grootschalige indus
triegebied in Zeeuws-Vlaanderen
is. En dat dient zo te blijven", rea
geert van Mierlo stellig.
Zo eindigen de eerste schermutse
lingen. De posities zijn ingenomen.
De bestuurders vormen een ekono-
misch front en proberen de verte
genwoordigers van de milieubewe
ging in het defensief te drukken.