strikte scheiding vanaf de entree mogelijk maakte tussen mannen en vrouwen; de Aron
Hakodesj, waarin de Torahrollen werden bewaard; en de Biema als centrale verhoging in
de ruimte waarop de Torah werd gelezen. Deze elementen bezitten functioneel-religieuze
waarde. De wijze waarop zij waren uitgevoerd en gedecoreerd, was grotendeels een ui
ting van de tijdgeest. Doordat veel zaken in het interieur in de loop der jaren zullen zijn
gedoneerd door gemeenteleden, kon een variatie in stijlen ontstaan die een eigen verhaal
vertelde over de geschiedenis van de synagoge.
In veel historische synagogen valt het doorgaans tonvormige plafond als karakteris
tiek interieurelement op. Oude beschrijvingen en verhandelingen met betrekking tot de
Middelburgse synagoge vermelden een houten koepelplafond; dit is een weinig voorko
mende variant op het tonvormig plafond, echter wel een logische variant met het oog op
de nagenoeg vierkante plattegrond. Met uitzondering van een fragment van het verwoeste
plafond zijn overigens geen afbeeldingen hiervan bewaard gebleven.
Dwarsdoorsnee van de te restaureren synagoge (tekening van Ir. J.H. Sinke)
Het is historisch niet verantwoord al deze interieur- onderdelen exact te reconstrueren
terwijl detailinformatie niet voldoende aanwezig is. Een dergelijke reconstructie zal de
bijzondere waarden niet kunnen terugbrengen. Gelet op meer algemene gebruiksmoge
lijkheden, welke overigens het gebruik als synagoge niet uitsluiten, is gekozen voor een
uitvoering van het interieur waarbij galerij en Aron Hakodesj (Heilige Arke) in eigentijd-
18