4 - HET WAPEN UAN R1LLAND-BATH Behoudens enkele uitzonderingen hebben de Nederlandse gemeenten een door de Hoge Raad van Adel goedgekeurd wapen. Als gevolg van de gemeentelijke herindeling zijn echter de wapens van de meeste opgeheven gemeenten in onbruik geraakt. De wapens prijken niet meer op gemeente lijke documenten, briefpapier, enveloppen, burgemeesters zetels, stempels, enz. Kortom, de wapens der voormalige gemeenten zijn letterlijk en figuurlijk uit de omloop ver dwenen. Weliswaar blijven deze oude plaatselijke wapens nog wel bestaan, maar als symbolen van de zelfstandig heid der desbetreffende plaatsen hebben ze afgedaan. Ze hebben nu nog alleen maar een decoratieve functie als wandversiering in gemeentehuizen, musea of oudheid kamers. Uiteraard geldt dit ook voor het wapen van de opgeheven gemeente Rilland—Bathsedert 1 jan. 1970-als woonkern met de kernen Krabbendijke, Kruiningen, Waarde en Verseke deel uitmakend van de huidige gemeente Rei- merswaal. Doordat, zoals we straks zullen zien, het wapen van Rilland-Bath is geconstrueerd uit de wapens van 3 vroegere zelfstandige gemeenten uit de vorige eeuw, is het wapenbeeld met zijn vele figuren nogal ge compliceerd. Hieronder laat ik een beschrijving volgen van de herkomst en de samenstelling van dit gemeente wapen Klaar eerst nog het een en ander over de oorsprong van het familiewapen. De wapens zijn ontstaan omstreeks het midden van de 12de eeuw, ten tijde van het ridderwezen. Gelijk men weet, droegen de ridders, teneinde tijdens het gevecht of het tournooi het gezicht tegen lans— en zwaardhouwen te beschermen, een helm, die het gehele hoofd bedekte. Daardoor waren zij onkenbaar. Om zich kenbaar te maken, gingen zij er toe over, op hun helm een door henzelf gekozen kenteken aan te brengen van een bepaalde kleur of van een combinatie van gekleurde figuren. Later werden ook het schild en de overige ridderlijke uitrusting met dit teken versierd, zodat men ook aan de - 5 - gehelmde ridder kon zien, wie men voor zich had. Deze kentekens waren aanvankelijk zeer eenvoudig, want zij moesten immers zowel door vriend als door vijand gemak kelijk te onderscheiden en te onthouden zijn. In zekere zin hadden deze emblemen dus min of meer de functie van een naamkaartje of van een identiteitsplaatje. Met name tijdens de Kruistochten, toen talrijke leden van de ridderschap uit vele Christelijke landen naar het Heilige Land togen om de heilige plaatsen tegen de aan vallen van de Turken en andere Islamitische stammen te beschermen, was het noodzakelijk, dat deze kruisvaarders door een dergelijk speciaal kenteken op de wapenuitrus ting konden worden geïdentificeerd. Dit kenteken werd erfelijk, m.a.w. het werd ook door de nazaten gevoerd. Ziehier dus de oorsprong van het familiewapen. Na de uitvinding van het buskruit en het tengevolge daarvan ontstane gebruik van vuurwapenen, kwam geleide lijk een eind aan de ridderlijke strijdmethoden en aan de romantiek van; het ridderwezen. En tenslotte aan het ridderwezen zelf. Daarna verdween ook de noodzaak om zich door een speciaal kenteken, het familiewapen dus, kenbaar te maken. Het familiewapen echter bleef, doch het had natuurlijk niet meer de levende waarde, die het in de riddertijd had. bJel behield het tot op de huidige dag en dat zelfs in toenemende mate zijn symbolische en ornamentele betekenis. Uant het hebben van een familiewapen bleef niet beperkt tot de adellijke geslachten. Na het verdwij nen van het ridderwezen zien we ook allengs bij niet- adellijke belangrijke personen, zoals regenten, machtige kooplieden en andere aanzienlijken, het gebruik ontstaan, zich een familiewapen te kiezen. Deze nieuwere geslachtswapens onderscheiden zich veel al van de oude ridderwapens door meer uiteenlopende, soms nogal ingewikkelde wapenfiguren. Dit is verklaar baar, omdat immers voor deze nieuwe categorie wapenvoer ders het geslachtswapen niet meer het karakter behoefde te hebben van een eenvoudig en gemakkelijk in het geheu-

Tijdschriftenbank Zeeland

Varia Zeelandiae | 1982 | | pagina 5