- 80 -
Een nieuwe opdracht: een Duits kanon bij Hillegersberg
tot zwijgen brengen. Het kanon, waarschijnlijk op aanhang
wagen met trekker, was nergens meer te 'vinden.
Op 14 mei was de laatste vlucht, met de opdracht
Waalhaven bombarderen. De C X was geheel alleen en kon
niet eens Rotterdam naderen door een spervuur van vijande
lijk afweergeschut en Duitse jagers. Het eenvoudigst was
geweest: bombardeer maar, wat op Duits lijkt en wijk aan
raar Engeland uit. Daar had je genoeg benzine voor aan
boord. 1*1 aar je moest gehoorzamen aan je opdracht: Bombar
deer en keer terug cp je basis! Radioverkeer was er toen
immers niet.
En zü kwam de X braaf terug op Noordwijkernout.
De vliegers van f\ioordwijkerhout- was gezegd, dat aan elk,
die 3 of meer vluchten zonder bescherming van jagers had
gemaakt, Het Uliegerkruis zou worden uitgereikt. Door de
Capitulatie is daar niets van gekomen.
Na de oorlog door een Commissie van Onderzoek ondervraagd
naar verrichte krijgsdienst, zei Dries, dat hij niets anders
had gedaan dan zijn plicht. Daardoor ontging hem deze be
loofde onderscheidingl
Dat is later ter. dele goedgemaakt door alsnog eer. Konink
lijke onderscheiding: de eremedaille, verbonden aan de Orae
van Oranje-Nassau, in zij.ver met zwaarden, 27 juni "'963;
en 2 Ciorlogsondeischeidingen
14 mei 1940 moesten de Noorduijkerhouters hun "kisten"
in brand schieten en dat viel hen erg moeilijk, al die
trouwe C Uen een roemloos einde te bezorgen!
Dok oë luchtstrijd was voor de Nederlanders gestreden.
Tijdens de Bezetting werkte Dries op de Distributie-
dienst van 1 s-heer Arendskerke. Per fiets ging hij regel
matig de op vellen geplakte bonnen bij de winkeliers in
nemen. Die moesten "ongeldig" gestempeld worden. Menig
opplakvel met levensmiddelenbonnen echter verdween
"zomaar" onder bloes of trui verstopt naar De Ondergrondse
en vandaar naar de Onderduikers voor "hergebruik".