- 72 -
Doelloos bleef hij in Rotterdam een trein over
Daar loopt hij op de Coolsingel Sam de. Mul tegen het lijf
die kende hij van Soesterberg. Sam uas instructeur van de
Nationale LuehtvasrtSchool(NLS)uop WaalhavenAl degenen
die op de NLS het A-brevet haalden, konden leerling-vlie
ger te Soesterberg;. wordenDat uas het gaatje, waardoor
heen Dries zich naar de. .vlieger ij zou-. wringen! ai-
Meteen liet hij zich. als leerling van. de NLS inschrijven.
De kosten zijn-niet mis: vóór.:11.00' uur 32 gulden per uur
en na 11.00 uur 40. (Ter vergelijking: Dat was de prijs
van-een-Complete beste kanten katholieke boerinnemuts.
Dries had A gezegd; B moest volgen.
Dus zocht ie een baantje in Rotterdam. Dat was tóen nog
wel zomoeilijk als nu. Maar ér is iets - Van - een wil en één
weg!.. - - - --
Hij werd taxi-chauffeur bij een eenmansbedrijf, dat 24 uur
per dag bereikbaar Wóu zijn. Tegen kost en inwoning kon
Dries als nachtchauffeur in dienst komen. Salaris kreeg
ie niet; hij mocht de fooien houden. En die waren wel eens
fiks voor een nachtrijder: soms een rijksdaalder!
Met soms.slechts geld voor minuten leerde Dries vliegen,
geheel op eigen kosten. Zijn instructeur was A. Postma;
soms had ie de chef-instructeur Schmidt Crans.
Zo kwam hij 19 december 1932 in het bezit van het
Vliegbewijs A ("Voor alle vliegtuigen,' niet zijnde verkeers
vliegtuigen"), behaald op een Pander.
-Inderdaad bleek dit Vliegbewijs A de sleutel voor de
opleiding tot'reserve-sergeant—vlieger
Pas op 15 mei 1933 begon de volgende cursus.
Dus de eerste helft van 1933 moest Dries maar van de wind
leven. Dat was .natuurlijk niets voor Dries.
Zodoende ..vloog hij rondvluchten met passagiers oyer-,
Rotterdam en vluchten verderop het land in.
Eén van zijn eerste passagiers .was Hube Goense van "De
Steenen Hoeve" (thans: "Vive Labeur") te Kwadendamme.
Hube wilde wel eens vanuit de lucht zijn landerijen zien
liggen en inspecteren. Evenals Dries, was Hube een kundig
motorrijder; jammer was, dat het nooit hard genoeg ging en
dat' heeft Hube het leven gekost op de Goesse Straatweg.
Hube was nimmer bang, op de begane grond niet en in de
lucht ook niet, ook al stelde Dries hem dienaangaande ge
ducht op de proef. Hube liet niets merken van schrik of
angsts Het verhaal gaat, dat Hube bij huiskesr toch welaan
verschoning toe was; dit lijkt me een eind van eer: verhaal
gecreëerd door een afgunstig man.
Dries heeft Hube op de foto voor het vlieg buig en daar
maakt Hube niet de indruk, ergens voor te imponeren te
zijn. Dries herinnert zich, dat ze vanuit- Eindhoven de
tocht naar "De Steenen Hoeve" moesten maken, daar net
gewone toestel daags tevoren op Waalhaven neergestort was
Men zou dan In 1933 toch wei wat wit om de neus geworden
zijn; zo niet Hube: die vond het zó ook best, zei Dries
Op de foto staan Dries en Hube samen vóór het vliegtuig.
Hube zwaar en dik, in een enorme leren jas, met een leren
muts op en een kolossale stofbril op het voorhoofd ge
schoven: Men zat in 1933 bij de sportvliegerij letterlijk
nog "in de schroefwind".
IS mei 1933 begon de opleiding.
Op 29 mei was de eerste vliegles door vlieger-instructeur
Piet 'vjbn der Griend, op Fokker S IV, No. 123. Van der
Griend was een prima instructeur, maar een ruwe klant
Na 10 lesuren mocht- hij het allee?] proberen. Toen Dries
solo ging, 21 juni 1933, 's avonds om 8 uur, zei Piet
tegen hem: "Ik ga niet meer met je mes; val nu maar al
leen dood!" Dries kwam los en mocht- een uur in de lucht
blijven;' ook de landing was perfect.
Na 80 uur op de S IV, kwam men op de Fokker C I. Weer
na 8 - 10 lesuren was het dan: solo-vliegen. Na 10 uur
solo-vliegen, kreeg men de FOKKER D VII, de beste jager
die >cait in de Ea?ste Wereldoorlog gebouwd werd. De D VII
deed dienst tot halverwege de Dertiger Haren, ook als
weerberichtjager voor bet KNMI in De Bilt.
Op de Fokker D VII konJproberenwat je al die uren op
de S IV en de C 1 al eens aan stunts had proberen uit te
halen en wat- toen wel eens mislukte. Met de D VII lukte
alles, behalve het rugvliegen; als ge dat toen probeerde
(en waarom niet-, als je ervoor zorgde^in de buurt van
het vliegveld te blijven dan kon je tijdig noodlandeni