- 60 -
werd.
De raad besloot eensgezind, daar tegen op te
komen. Dienaangaande zond men liet volgende adres
■aan de Prov. Sts
1. dat een meerdere uitgaaf dan. ontvang van -
600,== over een tijdvak van. 10 maanden voor de
provincie, wanneer men de andere aanlegplaatsen
beschouwt en daartegenover stelt de daapaan ver
bondene uitgaven,'de uitgaaf voor Hoofdplaat toch
voorzeker voldoende te rechtvaardigen is$
2. de gemeenteraad van Hoofdplaat (met de verdere
ingezetenen) had zich durven vleien, nu het vaar
water in alle opzichten geschikt,is bevonden, dat
niet alleen de dienst bestendigd, maar zelfs uit
gebreid zou wordeti;
3dat de gemeente zich reeds vele financiële of
fers heeft getroost, in de hoop een communicatie
middel te behouden, waardoor haar geïsoleerde toe
stand enigszins zou worden, opgeheven en bovendien
aanleiding zou kunnen geven om oók in het vervolg
langs de landzijde aan de IJzeren Weg te worden
aangesloten;
4. dat, wanneer die dienst thans onverhoopt mocht
worden ingetrokken, alle verdere vooruitzichten
op aansluiting, zij het dan ook aan welke zijde,voor
de gemeente Hoofdplaat voor altoos-, zijn vervlogen;
5. dat toch-de Stoombootdienst, zoiang die in han
den is van het provinciaal bestuur, door de pro
vincie #(naar 's Raads bescheiden mening) toch nipt
moet geëxploiteerd worden ten date der provincials
kas, maar hoofdzakelijk ten. doel moet hebben om ai-
le gemeenten langs de Westerscheldewaar he.t vaar
water zulks toelaat, onder de aanlegplaatsen op te
nemen.
OP ALLE WELKE G-RONDEH de raad dprft blijven hopen,
dat toch deze aangelegenheid, weike voor de ge
meente Hoofdplaat is een kwestie van ieven of dood
door Uwe vergadering wel in zodanige gunstige over
weging zal worden genomen, dat de aanfeg van de
Provinciale Stoombootdienst op Hoofdplaat blijft
- 61 -
behouden en zulks voor rekening der provincie
De dienst op Hoofdplaat blééf nog voortbestaan, ech
ter, de uitkomsten waren zó ongunstig, dat G.S. op
13 juni 1896 (bijl. not. 10a) voorstelden, de dienst
met ingang van 1 oct. 1896 te staken. En dat - gebpurde.
Op 2? juli 1896 werd werd in de gemeenteraad gelezen
een brief van G.S., houdende.kennisgeving, dat door
de Prov.St. besloten was, de proefvaart der stoom
bootdienst op Hoofdplaat per 1 oct. 1896 te staken.
De raadsleden besloten echter om in de najaarsver
gadering der Prov.St. hierop terug te komen.
De Staten we zen echter op hun genomen besluit van 13
juni i896 en wensten hier niet van af te wijken. De
bestaande toestand bleef dus gehandhaafd.
De gemeenteraad (indachtig de gestage drup en de
harde steen) diende nogmaals een verzoek in J
Wederom werd in de najaarszitting, dinsdag 2 nov.1897?
hierox) afwijzend beschikt.
De droom was voorgoed uit J
De verbinding duurde dus van 1 aug. 1894 tot 1 oct.
1896, een te korte tijd voor de gemeente om als door
gangscentrum belangrijk te worden.
Op de lijn Vlissingen - Hoofdplaat - Terneuzen v.v.
werden in de ruim" 2 jaren toch nog 1100 passagiers
vervoerd. Men moet wel bedenken, dat het vervoers
aanbod niet zo groot was als tegenwoordig en -dat er
op het genoemde traject alleen woensdags gevaren
werd; van december 1894 af werd er nog een vaart bij
gevoegd des donderdags van Vlissingen naar Hoofd
plaat en terug.
Gegevens ontleend aans
- Hartman I?De Stoombootdiensten1'
- "A.lgem-Nieuws- en. Adv.blad v. Z-Vlaanderen;; van
26 juni, 3 an 14 juli, 6 nov 1880; 3 an 12 sept 1891?
24.oct en 11 nov 1891? 6 nov 1897
- Uittreksels uit de notulen van de raadsvergaderin
gen van de gemeente Hoofdplaat, niet vriendelijke dank
aan dhr It.G.J.Wijffels, secr-ontv der gemeente.
TERNEUZEN W.H.A. DE VELD