- 60 - werd. De raad besloot eensgezind, daar tegen op te komen. Dienaangaande zond men liet volgende adres ■aan de Prov. Sts 1. dat een meerdere uitgaaf dan. ontvang van - 600,== over een tijdvak van. 10 maanden voor de provincie, wanneer men de andere aanlegplaatsen beschouwt en daartegenover stelt de daapaan ver bondene uitgaven,'de uitgaaf voor Hoofdplaat toch voorzeker voldoende te rechtvaardigen is$ 2. de gemeenteraad van Hoofdplaat (met de verdere ingezetenen) had zich durven vleien, nu het vaar water in alle opzichten geschikt,is bevonden, dat niet alleen de dienst bestendigd, maar zelfs uit gebreid zou wordeti; 3dat de gemeente zich reeds vele financiële of fers heeft getroost, in de hoop een communicatie middel te behouden, waardoor haar geïsoleerde toe stand enigszins zou worden, opgeheven en bovendien aanleiding zou kunnen geven om oók in het vervolg langs de landzijde aan de IJzeren Weg te worden aangesloten; 4. dat, wanneer die dienst thans onverhoopt mocht worden ingetrokken, alle verdere vooruitzichten op aansluiting, zij het dan ook aan welke zijde,voor de gemeente Hoofdplaat voor altoos-, zijn vervlogen; 5. dat toch-de Stoombootdienst, zoiang die in han den is van het provinciaal bestuur, door de pro vincie #(naar 's Raads bescheiden mening) toch nipt moet geëxploiteerd worden ten date der provincials kas, maar hoofdzakelijk ten. doel moet hebben om ai- le gemeenten langs de Westerscheldewaar he.t vaar water zulks toelaat, onder de aanlegplaatsen op te nemen. OP ALLE WELKE G-RONDEH de raad dprft blijven hopen, dat toch deze aangelegenheid, weike voor de ge meente Hoofdplaat is een kwestie van ieven of dood door Uwe vergadering wel in zodanige gunstige over weging zal worden genomen, dat de aanfeg van de Provinciale Stoombootdienst op Hoofdplaat blijft - 61 - behouden en zulks voor rekening der provincie De dienst op Hoofdplaat blééf nog voortbestaan, ech ter, de uitkomsten waren zó ongunstig, dat G.S. op 13 juni 1896 (bijl. not. 10a) voorstelden, de dienst met ingang van 1 oct. 1896 te staken. En dat - gebpurde. Op 2? juli 1896 werd werd in de gemeenteraad gelezen een brief van G.S., houdende.kennisgeving, dat door de Prov.St. besloten was, de proefvaart der stoom bootdienst op Hoofdplaat per 1 oct. 1896 te staken. De raadsleden besloten echter om in de najaarsver gadering der Prov.St. hierop terug te komen. De Staten we zen echter op hun genomen besluit van 13 juni i896 en wensten hier niet van af te wijken. De bestaande toestand bleef dus gehandhaafd. De gemeenteraad (indachtig de gestage drup en de harde steen) diende nogmaals een verzoek in J Wederom werd in de najaarszitting, dinsdag 2 nov.1897? hierox) afwijzend beschikt. De droom was voorgoed uit J De verbinding duurde dus van 1 aug. 1894 tot 1 oct. 1896, een te korte tijd voor de gemeente om als door gangscentrum belangrijk te worden. Op de lijn Vlissingen - Hoofdplaat - Terneuzen v.v. werden in de ruim" 2 jaren toch nog 1100 passagiers vervoerd. Men moet wel bedenken, dat het vervoers aanbod niet zo groot was als tegenwoordig en -dat er op het genoemde traject alleen woensdags gevaren werd; van december 1894 af werd er nog een vaart bij gevoegd des donderdags van Vlissingen naar Hoofd plaat en terug. Gegevens ontleend aans - Hartman I?De Stoombootdiensten1' - "A.lgem-Nieuws- en. Adv.blad v. Z-Vlaanderen;; van 26 juni, 3 an 14 juli, 6 nov 1880; 3 an 12 sept 1891? 24.oct en 11 nov 1891? 6 nov 1897 - Uittreksels uit de notulen van de raadsvergaderin gen van de gemeente Hoofdplaat, niet vriendelijke dank aan dhr It.G.J.Wijffels, secr-ontv der gemeente. TERNEUZEN W.H.A. DE VELD

Tijdschriftenbank Zeeland

Varia Zeelandiae | 1964 | | pagina 32