- .34 -
- 33 -
maar op de voorgrond trad toch wel een groot onbe
hagen over deze in Engeland gebouwde "Zeeland17.
Dat onbehagen blijkt wel uit de verschillende op
merkingen,. die gemaakt werden in de zittingen van
Prov. St., zoals o» a# de heer Pierssens betoogde,
dat hij zonder de minste vooringenomenheid de tocht
begonnen was en dat weldra toch de vraag rees, of
dit werkelijk het geschikte middel was om a_e dienst
op de Westerschelde uit te oefenen, zodanig,.dat ên
personen èn vee ên goederen geschikt en veilig gere
geld konden worden vervoerd.
dhr van Citters antwoordde:"Wees gerust, de boot is
goed."
ha het-onderzoek, dat G.S. lieten instellen, waarin
o.a. gezagvoerder, stuurman en-machinist werden ge
hoord, die verklaarden, dat er geen gevaar'" was, -dat
het vaartuig.goed voldeed, dat het schip "lag als
een meeuw".'
Verscheidene personen beweenden echter het 'tegendeel,
o.a. de heer Hombach: een schommeling zonder
voorbeeld." Dr. van.Eeks zou ei? nauwelijks een
geit mee. durven overzenden*" En tenslotte nog dra
matischer Mr. de Jonge met het zwaard van Damo
cles..." en s chip breuk dér Medusa.71
In de najaarsvergadering^ die-door de Commissaris
des Konings, R.W. de Graaf van Lijnden, werd geopend,
werd in den brede nog gediscussieerd over de ver
zekering der-beide boten "Si?ad Vlissingen Ho 1" en
"Zeeland"". G.S. hadden laatstgenoemde laten verze
keren, maar wensten voor het vervoig de beide boten
buiten verzekering te laten* ha enige discussie
werd door de heer Verhagen voorgesteld, de "Zeeland77
gedurende de wintermaanden te blijven verzekeren,
v/elk voorstel met 23 tegen 9 stemmen werd verworpen,
terwijl dat van G.S. met 24 tegen 8 stemmen werd aan
genomen.
Tenslotte werd de "Zeeland" reeds in de loop van
18?1 uit de vaart genomen en verkocht aan Borst,
Verdoom en Van. Haaf ten Có, aannemers te Ameide,
voor 4.300,
Wat de "Stad Vlissingen ho 1" betreft, deze liep in
de voorpiiddag van de 21ste december 1866, door de
mist misleid, op haar reis van Vlissingen naar Ter-
neuzen 'aan de grond in de nabijheid van Borssele. Het
schip stootte pp een zich in het vaarwater bevindend
stenen beletsel en zonk daarop spoedig*' -
Be beurtschipper Abraham Harte van'.Terrieuzen, die op
het ogenblik van het ongeval met zijn'vaartuig in dex
pabijheid van de plaats des onheils was, wendde dade
lijk aile pogingen aan om de in nood verkerende pas
sagiers en bemanning te 'bereiken"en te redden. Hij
slaagde erin, hen aan boord te' nemen en behouden, aan
wal te brengen# - -
Met veel moeite is de veerboot'"-gelicht; de* totale
kosten beliepen 10,440,213. -
TERhEUZEh -W.H.A. DE «VELD
Ggevens ontleend aan:
Hartman,"De stoombootdiensten op de Oosterschelde
en op de Westerschelde 1828 - "1928.."
De nummers van i3 en 2? juni, '4, li en. 25 juli, en
14 november en 26 december' 1866 van het 73Algemeen
hieuws- en Advertentieblad voor' 'Zeeuwsch-Vlaan
deren77.
"Zeeland van 1813 1913"» Mr.W.-Polman Kruseman,
VOORVADEREN'IN WApÈNROK-
Het kiinkt wat romantisch, maar ik bedoel er een
heel gewoon verschijnsel mee, 'waar ieder die met een
genealogisch, onderzoek bezig ds "op zeker ogenblik
mee in aanraking kan komen, hiet iedereen zal Onder
zijn voorvaderen beroepsmilitairen aantreffen. Maar
wel zijn uw voorvaderen met de militaire dienstplicht
in aanraking geweest. De archieven bewaren ook daar
van gegevens. Deze kunnen ons misschien interessante
bijzonderheden verschaffen. Soms zelfs een vastgelopen
onderzoek weer op gang helpen. Als men maar weet,
waar die gegevens te vinden zijn. De bedoeling van dit
artikel is, U daarvan op de hoogte te stellen.