- 33 - 32' - zwaren tegen te hebben. De discussie hierover zou in de zitting van de volgende morgen worden voort gezet. In deze zitting van zaterdag juli deed de voor zitter namens G.S. een mededeling. Daaruitbleek, dat het college van G.S-* op verschillende aangevoer de- gronden ervan overtuigd.-was, dat de "Ze el and"*'in alle delen voldoende bevonden was voor het vervoer van goederen en vee,' en evenzeer met' alle gerustheid voor het - vervoeg? van passagiers gebezigd zou. kunnen- worden. G.S.," onkenden echter niet,, dat enigè verbe teringen nodig waren, en deze zouden zij dan ook. doen uitvoeren; evenmin ontkenden zij, dat de boot bij de reis op dinsdag 3' juli jl. veel geslingerd had en daardoor een onaangename indruk veroorzaakt had-v maar zij weten dit aan da nog onvoldoende hoeveelheid ballast in de boot,, zodat -zij hoopten, dat als hierin was voorzien en er nog enige proef rei zen had den plaats gehad geen klachten meer over deze boot vernomen zouden worden. Uit verdere mededelingen bleek, dat G.S. vóór de komst van de "Zeeland" de stoomboot "Stad Vlissingen No 1:; reeds hadden onderzocht, waarbij bleek, dat die boot in vrij goede toestand verkeerde, doch de machine en de ketel herstelling nodig hadden; t.ot die her stelling, in een Nederlandse fabriek te doen, hadden zij dan ook het voornemen opgevat om daarna ook die boot te bestemmen voor de dienst op de Westerschelde -r-(-Men was in .1866 de dienst' begonnen met twee boten; éen daarvan was de "Stad Vlissingen No 1" gekocht' van D. Dronkers uit Middelburg.). De herstellingen -zouden te Vlissingen- worden ver richt, zodat de boot slechts korte tijd uit'de vaart genomen zou zijn. In die tijd moest de "Zeeland" dan de dienst vervullen. In de najaarszitting van de Staten zou dan aan de^ heer Pierssens uitsluitsel, gegeven worden betreffende de vragen over 'de stoombootdiénst Na deze mededeling-'had weer een uitvoerige beraad slaging plaats, waaruit van vele zijden bleek, dat men het met de zienswijze van G.S. ten aanzien van.'de "Zeeland" belangena niet eens was, hoezeer ook enke len het gevoelen van G.S. geheel oftën dele waren toegedaan. - De heer Pierssens en zeven andere leden,- o.a. de heren Hombachy van Eek, 'Hammacher en Hennequin, deden- een voorstel, waarvan de strekking was, om te verklaren, dat de boot voor de te vervullen dienst..ongeschikt voorkomt en om daarom te'besluiten, dat zij niet in 'de vaart zou worden gebracht- Dit voorstel is echter, evenals dat van G.S, vervallen door het aannemen van het reeds de' vórige dag inge komen voorstel van de heer de Jonge van Ellemeet, welk voorstel met 18 tegen 9 stemmen werd aangenomen. Dit voorstel, tot besluit gemaakt, bevatte, dat de "Zeeland" niet in de geregelde-vaart"'zou worden ge bracht, alvorens nieuwe, ook- 'bij - stormachtig weer, ge durende zes maanden te nemen" taalproeven haar geschikt heid, zou hebben bewezen en zij zal alleen in geval van npod, als geen andere boten beschikbaar zijn eh dan alleen bij goed weer gebruikt Worden tot overbrenging van passagiers. G.S. zouden nader beraadslagen over dè verdere voor ziening in de dienst en mededeling hierover doen in de volgende- zitting. - - - Op donderdag. 19 juli d.a.v. werd' dé vergadering van Prov.St.-na nog enige discussies betreffende de stoom- bootdiehst 'gesloten. Men 'wenste nog- enige proeven te nemen met de "Zeeland"'ralvorens haar in de vaart te nemen. Voorlopig werd-de dienst nog door de oude stoomboot "Stad VlissingenvNo 1" onderhouden. De her stellingen aan deze boot werden geraamd op 22.000 en daarvoor zou men een termijn, van drie maanden" moe ten stellen. In die tijd, van 18 juli tot':>29 October, werd van P.B. Visser uit Sliedrecht voor.ƒ.300 per week ge huurd de "Sliedrecht 2". Men was dus in het bezit van een'nieuwe veerboot, waar velen op tegen waren en die geen dienst kon on derhouden en een oude, die hersteld moest worden. In de diverse vergaderingen liepen de meningen uiteen,

Tijdschriftenbank Zeeland

Varia Zeelandiae | 1964 | | pagina 18