- 33
- 32' -
zwaren tegen te hebben. De discussie hierover zou
in de zitting van de volgende morgen worden voort
gezet.
In deze zitting van zaterdag juli deed de voor
zitter namens G.S. een mededeling. Daaruitbleek,
dat het college van G.S-* op verschillende aangevoer
de- gronden ervan overtuigd.-was, dat de "Ze el and"*'in
alle delen voldoende bevonden was voor het vervoer
van goederen en vee,' en evenzeer met' alle gerustheid
voor het - vervoeg? van passagiers gebezigd zou. kunnen-
worden. G.S.," onkenden echter niet,, dat enigè verbe
teringen nodig waren, en deze zouden zij dan ook. doen
uitvoeren; evenmin ontkenden zij, dat de boot bij de
reis op dinsdag 3' juli jl. veel geslingerd had en
daardoor een onaangename indruk veroorzaakt had-v
maar zij weten dit aan da nog onvoldoende hoeveelheid
ballast in de boot,, zodat -zij hoopten, dat als
hierin was voorzien en er nog enige proef rei zen had
den plaats gehad geen klachten meer over deze boot
vernomen zouden worden.
Uit verdere mededelingen bleek, dat G.S. vóór de
komst van de "Zeeland" de stoomboot "Stad Vlissingen
No 1:; reeds hadden onderzocht, waarbij bleek, dat die
boot in vrij goede toestand verkeerde, doch de machine
en de ketel herstelling nodig hadden; t.ot die her
stelling, in een Nederlandse fabriek te doen, hadden
zij dan ook het voornemen opgevat om daarna ook die
boot te bestemmen voor de dienst op de Westerschelde
-r-(-Men was in .1866 de dienst' begonnen met twee boten;
éen daarvan was de "Stad Vlissingen No 1" gekocht'
van D. Dronkers uit Middelburg.).
De herstellingen -zouden te Vlissingen- worden ver
richt, zodat de boot slechts korte tijd uit'de vaart
genomen zou zijn. In die tijd moest de "Zeeland" dan
de dienst vervullen.
In de najaarszitting van de Staten zou dan aan de^
heer Pierssens uitsluitsel, gegeven worden betreffende
de vragen over 'de stoombootdiénst
Na deze mededeling-'had weer een uitvoerige beraad
slaging plaats, waaruit van vele zijden bleek, dat men
het met de zienswijze van G.S. ten aanzien van.'de
"Zeeland" belangena niet eens was, hoezeer ook enke
len het gevoelen van G.S. geheel oftën dele waren
toegedaan. -
De heer Pierssens en zeven andere leden,- o.a. de heren
Hombachy van Eek, 'Hammacher en Hennequin, deden- een
voorstel, waarvan de strekking was, om te verklaren,
dat de boot voor de te vervullen dienst..ongeschikt
voorkomt en om daarom te'besluiten, dat zij niet in
'de vaart zou worden gebracht-
Dit voorstel is echter, evenals dat van G.S, vervallen
door het aannemen van het reeds de' vórige dag inge
komen voorstel van de heer de Jonge van Ellemeet,
welk voorstel met 18 tegen 9 stemmen werd aangenomen.
Dit voorstel, tot besluit gemaakt, bevatte, dat de
"Zeeland" niet in de geregelde-vaart"'zou worden ge
bracht, alvorens nieuwe, ook- 'bij - stormachtig weer, ge
durende zes maanden te nemen" taalproeven haar geschikt
heid, zou hebben bewezen en zij zal alleen in geval van
npod, als geen andere boten beschikbaar zijn eh dan
alleen bij goed weer gebruikt Worden tot overbrenging
van passagiers.
G.S. zouden nader beraadslagen over dè verdere voor
ziening in de dienst en mededeling hierover doen in
de volgende- zitting. - - -
Op donderdag. 19 juli d.a.v. werd' dé vergadering van
Prov.St.-na nog enige discussies betreffende de stoom-
bootdiehst 'gesloten. Men 'wenste nog- enige proeven te
nemen met de "Zeeland"'ralvorens haar in de vaart te
nemen. Voorlopig werd-de dienst nog door de oude
stoomboot "Stad VlissingenvNo 1" onderhouden. De her
stellingen aan deze boot werden geraamd op 22.000
en daarvoor zou men een termijn, van drie maanden" moe
ten stellen.
In die tijd, van 18 juli tot':>29 October, werd van
P.B. Visser uit Sliedrecht voor.ƒ.300 per week ge
huurd de "Sliedrecht 2".
Men was dus in het bezit van een'nieuwe veerboot,
waar velen op tegen waren en die geen dienst kon on
derhouden en een oude, die hersteld moest worden. In
de diverse vergaderingen liepen de meningen uiteen,