- 30 -
Nu is het nog de vraag, of deze knopen het juiste
tingehalte hehhen. Op het achttal uit onze verzame
ling ontbreekt elk spoor van een binnegietersmerk.
Er zou wel eens teveel lood in kunnen zitten
Meerdere keren treft ons ook het slordige gieten:
een te duidelijke gietnaad aan "de achterzijde; 4én
keer is de ene helft van de knoop .wel tweemaal zo
dik als de andere; bij het model van afb. 3 zijn. de*
uitsparingen soms dichtgelopen. De knopen geven dan
ook sterk de indruk, door'reizende "binne"-gieters
aan huis te zijn gegoten.
- Het oog is zwak en meesbal afgebroken. De eigenaar
"herstelde" zijn knopen door er één of twee gaten in
te boren en daardoorheen een lerën "strekke" (=veter)
te halen. .-
Dat'brengt ons op de oorspronkelijke schalm. We weten
niet, hoe die was vermoedelijk niet van tin. Moge
lijk was het een strekke, die als zodanig dienst deed.
De moeilijkheid bij afb. 3 isweer de datering. Ze
lijkt wel iets jonge'r dan No. 2, omdat ze drukker is
en vanwege-de grotere centrale halve bol.
De constructie is zeer zwak, gezien de ophanging
van het middendeel aan de "kegeltjes", die dom ge
noeg juist nog dunner gegoten zijn. Daar zijn de kno
pen ook meestal gebroken.
Hoewel de knoop drukker is en levendiger aandoet
dan de vorige, lijkt het ontwerp lukraak gemaakt; de
knoop is totaal assymmetrisch.
KWADENDAMME A. DE B00
DE RADERBOOT "ZEELAND"
Nadat van 1828 tot 1866 een door de Provincie ge
subsidieerde stoomvaartdienst op de Westerschelde
van Ylissingen naar Terneuzen voortdurend aan het
publiek vele redenen tot klagen had gegeven, werd
eindelijk in laatstgenoemd jaar tot eigen exploita
tie van de dienst door de Provincie Zeeland over-
- 31 -
gegaan.
Daartoe moesten worden aangeschaft de nódige vervoer
middelen.
Eén van^ deze vervoermiddelen was de raderboot de
Zeeland1', in Londen gekocht en gebouwd door John
Dudgeon, Cubitt Town, Poplar, Great' Britain. Aan 'de
bouwer werd betaald 35-54-9,57Tbr werd daarbij- nog
uitgegeven voor toezicht, rechten,verzekering eh- -ver—
..A, i o;580,25herstellingen en -onderhoud gedurende
dus /&41 Sgg*&35 totale 'kös-tén van de boot
Qp -maahdag23juni 1866 kwam de "Zeeland" uit-Enge-
land te ylissingen a-an, ten einde een proefreis te
maken op de - - Westerschei-de, om l'atèr-, geschikt .bevon
den, d_e dienst tussen •Ylissingen,.. BreSke'ns en Tér-
neuzen'te'volbrengen. - -5 k
Na de?--proefvaart, dië-gehouden'werd'-op dinsdag' 3" juli
1866, bleek tob veler teleurstélling,'--' dat de niéuwe
boot' geenszins geschikt-werd geacht bm' 'de dienst tus
sen Vlissingen en Terneuzen te onderhouden. Ofschoon
men op de' Schelde een -zeewaardige- "boot nodig had,; had
men -öe n vrij-neb bewerkte en snelvarende rivierboot
ontvangen,- waarmee 'men bovendien slechts een klein
aantal passagiers, ê-en-zëer klein getal goederen en
ge-en vee kon vervoeren;»; Van het' bevaren der' Wester-
schelde met' de "Zeeland" bij: de-' --eventuele najaars'-.
stormen zou wel geen sprake kunnen zijn.--.
Op deavond van de 3e -juli -van 'dat -jaar werd :de
zomervergadering der Provinciale "Staten van-Zeeland
geopend, waarbij de heer Piers sens vergunningvroegV
om^op een^ later te bepalen dag - van Gedeputeérde;' Staten
ernge inlichtingen te mogen;verzoeken aangaande' de'
stoomboot dienst op de Wéste-rschelde. r
In de zitting van. Pro v. Stat en Van vrijdag 6 juli:.:l866
heeft de interpellatie door de heer Pierssens piaabs
voor v/at "de nieuwgebouwde st oomboob :de':"Ze el andbe
treft. Hierop wérd namens. GS in gerust stellende zin'
geantwoord, doch verschillende sprekers,- vooral zij,
die. evenals-de heer Piers-s-ens j..l'dinsdag de reis
mot de -boo b nadelen nieegemaakb-bleken„-.daar grote be—