COMCOAST PROJECT: PERKPOLDER
Het gebied van de voormalige veerhaven in
Perkpolder, een kleine polder in Oost-
Zeeuws-Vlaanderen in de provincie Zeeland
(NL), is in ontwikkeling. De polder grenst aan
de Westerschelde en is vooral bekend gewor
den door zijn veerhaven en de veerdienst
Kruiningen-Perkpolder, die niet meer in ge
bruik is sinds de opening van de Wester-
scheldetunnel in maart 2003.
Het wegvallen van de veerverbinding en daar
aan gekoppelde bedrijvigheid is voor de ge
meente Hulst aanleiding om het gebied verder
te ontwikkelen om de leefbaarheid in het ge
bied Perkpolder te waarborgen.
Veiligheid
Hoofdonderdelen van de gebiedsontwikkeling
van Perkpolder vormen de aanleg van een jacht
haven in de voormalige veerhaven, buitendijkse
natuurontwikkeling in combinatie van het verleg
gen of aanpassen van de waterkering, de bouw
van permanente en recreatiewoningen en de
aanleg van een golfbaan. Genoemde onderdelen
zijn omschreven in een startnotitie Milieu Effect
Rapportage (MER). In 2005 zullen milieueffect
studies en vergelijking van varianten worden uit
gevoerd om te komen tot een definitief en geac
cepteerd ontwikkelingsplan voor de omgeving
van Perkpolder.
Voor het ontwerp van de nieuwe waterkering bij
Perkpolder is een van de mogelijkheden de inno
vatieve methode 'waterkeren in de
breedte' (voorheen bekend als 'Dijk met Bereik').
In plaats van waterkeren met een enkele dijk
wordt de waterkeringsfunctie gezocht in een ge
bied.
Deze methode wordt uitgewerkt door het Europe
se project ComCoast. ComCoast staat voor
'COMbined functions in COASTal defence
zones'. Het project richt zich op het combineren
van de veiligheid en het ruimtelijk gebruik in de
kustzone. Multifunctionele waterkeringszones
kunnen een geleidelijker overgang bieden van
zee naar land, die de bevolking en het milieu in
die kustgebieden ten goede komen en die econo
misch haalbaar zijn. Juist daarom is Perkpolder
gekozen als demonstratieproject of 'pilot' voor
ComCoast, dat als dijkvak op de lijst staat om te
Door: Rijkswaterstaat afd. Zeeland
Sasisceneept Waterkeren in de breedte'
worden versterkt.
Een nieuw aan te leggen of aan te passen water
kering moet altijd aan de wettelijke veiligheids
normen voldoen. Deze veiligheidsnormen stellen
dat waterkeringen zo sterk moeten worden ge
maakt, dat ze in tact blijven, ook onder extreme
(storm)omstandigheden. De innovatieve methode
'waterkeren in de breedte' gaat uit van een zeke
re mate van golfoverslag bij de dijk, dat wil zeg
gen dat er bij extreme weersomstandigheden
golven over de waterkering kunnen slaan. Maar
de waterkering blijft ook dan sterk. Deze golfover
slag doet dus niets af aan de veiligheid van de
dijk.
In vergelijking met een traditionele waterkering,
die versterkt wordt door verhoging, is een
'waterkering in de breedte' lager. Hierdoor is een
waterkering minder ingrijpend in het landschap
pelijke beeld en neemt het ook minder ruimte in
beslag. Wel moet dit natuurlijk goed te combine
ren zijn met ander gebruik van die zone achter
zo'n dijk. Als het verder landinwaarts niet alleen
veilig maar ook droger moet zijn, dan kan een
tweede, lagere waterkering worden gemaakt om
het gebied met overslaand water af te bakenen.
Deze nieuwe' situatie biedt andere exploitatie
mogelijkheden voor het gebied achter de dijk. In
het kader van de gebiedsontwikkeling Perkpolder
wordt een functiecombinatie van recreatie en
natuur gezocht.
Waarom waterkeren in de breedte?
Een stukje geschiedenis: In het kader van de
Integrale Visie Deltawateren is ook de veiligheid
van Zeeland op de lange termijn bekeken. Het
blijven verhogen van onze dijken is in de toe
komst niet overal mogelijk. Op welke manier kun
nen we de zeespiegelstijging dan aan?
Daartoe is een verkenning gestart naar andere
methoden voor het versterken van waterkeringen
en 'waterkeren in de breedte' bleek hiervoor een
20