reiniging terug te dringen ook in het tweede wa terhuishoudingsplan speerpunt blijven. De opzet is dat aan het eind van de planperio de, in 2006, de maximaal toelaatbare risiconi veaus in water en waterbodem niet meer wor den overschreden. De provincie wil tot zuiverder Zeeuws water komen door extra inspanningen in samenwerking met de waterschappen en de industriële en diffuse vervuilers. Het betekent onder veel meer duurzaam bouwen, stimuleren van biologische landbouw, terugdringen van het gebruik van meststoffen en bestrijdingsmidde len en stimulering van natuurlijke zuivering van water. Volgens de Wet op de waterhuishouding moet de provincie steeds voor een bepaalde periode het waterbeleid op hoofdlijnen vastleggen. In het Waterhuishoudingsplan doet de provincie dat voor de periode van 2001 tot en met 2006. In dit plan wordt het rijksbeleid vertaald naar de provincie, die op haar beurt weer richtlijnen geeft aan de waterschappen. De provincie stemt tevens de provinciale plan nen van verschillende sectoren op elkaar af. Dat zijn plannen die veel wederzijdse raakvlak ken hebben: streekplan, milieubeleidsplan en waterhuishoudingsplan. Vooral de relatie tussen ruimte en water is erg belangrijk. Denk aan wa terberging en in het algemeen aan het idee dat water meer ruimte moet krijgen. Door de positie van de provincie en door het feit dat samenwer king tussen beleidsvelden en verschillende overheden belangrijk is om tot een duurzame waterhuishouding te komen, ziet de provincie een regierol voor zich weggelegd. Dat wil zeg gen: stuwen van de vernieuwing van het water beleid en -beheer, inpassen van ideeën en maatregelen van verschillende betrokkenen in een gebied, initiatieven nemen, deskundigheid leveren, de helpende hand van het provinciaal apparaat inzetten enzovoort. Mooie plannen, maar zal de maatschappij de noodzaak van deze plannen inzien? Reacties op het internet op het rijksadvies doen weer het ergste vermoeden. En dan gaat het nog enkele om woonlocaties! Zullen dit keer, anders dan bij de verdieping van de Westerschelde, milieubelangen wél min stens even zwaar tellen als economische belan gen? Veel zal afhangen van hoe deze plannen gepresenteerd zullen worden aan het publiek ei de landbouw en hoeveel geld er beschikbaar zei worden gesteld voor de uitvoering van de plan nen! De Zeeuwse extra complicatie van de verschil lende watersysteemtypen maakt het er niet een voudiger op voor de burger om te begrijpen wet er speelt. De natuurwinst die gehaald wordt met de uitvoering van deze plannen is ontegenzeg gelijk groot, maar de reden van het opstellen van deze plannen is in het belang van veiligheid en duurzame economie! Bij de verdieping van de Westerschelde is du nadruk gelegd op natuurcompensatie. Deze is zeker noodzakelijk: het Deltagebied met du Westerschelde is voor watervogels het tweede belangrijkste foerageerplaats tijdens de vogel trek in Europa! Maar buitendijkste overstro mingsgebieden (ontpoldering) zijn ook van be lang voor de veiligheid. Zelfs in België is mei dit aan het beseffen! (L. Dirks: Over stromen er overstromen) Zonder draagvlak geen ander waterbeleid. Poli tiek en burger dienen veel beter geïnformeerc te worden over bedreigingen en kansen var water en meer direct betrokken te worden bi een ander aanpak van het waterbeleid. Alleer dan zullen zij water niet alleen als vijand be schouwen maar ook als bondgenoot. 12

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 2000 | | pagina 14