4
De vaargeulen in de Oosterschelde zijn wel on
der de Vogelrichtlijn gebracht, zodat er voor de
Westerschelde sprake is van inconsequent be
leid. Het is ook merkwaardig dat wel de hele
Voordelta is aangemerkt, maar niet het mon-
dingsgebied van de Westerschelde.
Er bestaat de mogelijkheid om beroep aan te
tekenen tegen dit besluit van de staatssecreta
ris. Na veel wikken en wegen heeft de Zeeuwse
natuurbescherming besloten geen beroep in te
stellen.
We beschikken niet over harde telgegevens als
het gaat om de vogelfunctie van de vaargeul en
het mondingsgebied. We weten dat ze er zit
ten, maar echte telgegevens ontbreken. Niet
duidelijk is wat wordt verstaan onder een ecolo
gisch landschappelijke eenheid. Dat laat ruimte
voor verschillende interpretaties bij een be
roepsprocedure. Als het om het belang voor vis
sen gaat is niet duidelijk welke functie het die
pere vaarwater heeft.
Succes is dus niet verzekerd als we in beroep
gaan. Een negatieve uitspraak kan wel eens
vervelender zijn.
In deze overweging speelt een grote rol dat de
Vogelrichtlijn een zogenaamde externe werking
kent. Daardoor zijn de ondiepe gebieden indi
rect tegen ingrepen in de vaargeul beschermd.
Volgens het principe van de externe werking
moet er zekerheid zijn dat de ingreep in de
vaargeul de natuurlijke kenmerken van de on
diepe gebieden niet zullen aantasten.
Overigens is de hele Westerschelde aange
merkt als onderdeel van de Ecologische Hoofd
structuur. Het is niet moeilijk te raden waarom
de vaargeul buiten de aanwijzing is gehouden.
De goede relatie met België en hun wens om de
vaargeul verder te verdiepen, hebben ongetwij
feld de doorslag gegeven. Het niet aanwijzen
van de vaargeul van de Westerschelde lijkt een
schijnmanoeuvre. België wordt schijnbaar tege
moet gekomen, maar eigenlijk schieten ze er
weinig mee op. Gelukkig maar. Een verdere
verdieping van de Westerschelde moet kost wat
kost voorkomen worden. De ecologische scha
de van deze ingreep is niet te overzien. De
Westerschelde is niet voor niets het derde be
langrijkste watervogelgebied van Nederland na
de Waddenzee en de Oosterschelde. Europese
bemoeienis via de Vogelrichtlijn met de Wester
schelde is geen overbodige luxe.
Habitatrichtlijn
Voor de Habitatrichtlijn geldt een andere proce
dure dan voor de Vogelrichtlijn. Er wordt een
soort tussenstop gemaakt: lidstaten stellen een
lijst met gebieden op, melden die aan in Brus
sel, de Europese Commissie bekijkt de lijst kri
tisch en zet de gebieden die de bescherming
van de richtlijn behoeven op een communautai
re lijst. Aan de hand van die lijst wijst ieder lid
staat vervolgens de te beschermen gebieden
officieel aan. De Habitatrichtlijn dateert uit
1994. Naar verwachting zal deze richtlijn over
twee jaar worden geïmplementeerd. Ook dan
zal de Westerschelde weer op de agenda staan.
De Westerschelde zal dan in zijn geheel als
"estuarium" aangewezen moeten worden.
Even bijbomen....
Door: Hans van Hage, kritisch natuurliefhebber
Op het moment dat ik dit schrijf, is Koningin Be
atrix een bezoek aan het brengen aan Ensche
de. De details zijn nog niet helemaal bekend,
maar ik heb gisteravond met stijgende verba
zing gekeken naar de beelden van een verwoes
te woonwijk. Hoe is het mogelijk dat een vuur
werkfabriek onlangs nog toestemming heeft ge
kregen om haar opslagcapaciteit uit te breiden
van 50 naar 100 ton? Grofweg houdt dit dus in,
dat, mits iedereen zich aan de regels heeft ge
houden, de explosie maar half zo klein had hoe
ven te zijn. In plaats van een woonwijk van vier
vierkante kilometer slechts een woonwijk van
twee vierkante kilometer tegen de vlakte. Risi
cocalculatie heet dat. De overheid is daar, zo
wel provinciaal, gemeentelijk als landelijk erg
goed in. Een acceptabel risico zeggen ze dan.
Je calculeert, dat als er al een ongeluk gebeurt,
dat de kansen op calamiteiten zo klein mogelijk
zijn. De kans dat er al een ongeluk gebeurt, is
één op de zoveel.
16