Organisatie. Alhoewel een praatje over de organisatie van een in stantie waarschijnlijk velen niet zal aanspreken lijkt het mij toch zinvol gezien de ingrijpende veranderingen die er op bestuurlijk niveau bij de waterschappen in 1994 zitten aan te komen hier in het kort over uit te wijden. Het waterschap is een zelfstandig overheidsli chaam met een eigen bestuur, dat beschikt over de nodi ge wettelijke bevoegdheden om de waterschapstaken naar behoren te kunnen uitvoeren. Het waterschapsbestuur bestaat uit: -de algemene vergadering (vergelijkbaar met de gemeen teraad) -het dagelijks bestuur (vergelijkbaar met het college van B en W) -de dijkgraaf (vergelijkbaar met de burgemeester) De algemene vergadering is het hoogste bestuursorgaan van het waterschap en wordt gevormd door de dijkgraaf, gezworenen en hoofdingelanden. Deze vergadering is be last met de regeling en het bestuur van al hetgeen be hoort tot de "huishouding" van het waterschap. Het da gelijks bestuur wordt gevormd door de dijkgraaf en een aantal gezworenen, Dit bestuur is belast met het dage lijks beleid. Op 1 januari 1992 is de Waterschapswet in werking getreden. Deze wet brengt aanzienlijke verande ringen met zich mee voor de waterschappen. Zo vindt er o.a. een belangrijke verandering plaats in de bestuurssamenstelling. Het takenpakket van de water schappen blijft echter ongewijzigd. Het bestuur van de waterschappen wordt samengesteld uit een vertegenwoor diging van belanghebbenden. Ingevolge de nieuwe Water schapswet worden als categorien van belanghebbenden voor de vertegenwoordiging van het waterschapsbestuur aangemerkt: -eigenaren van landerijen, terreinen e.d.; -pachters van landerijen; -de eigenaren van woningen e.d.; -ingezetenen binnen het beheersgebied van het water schap -het bedrijfsleven; 103

Tijdschriftenbank Zeeland

de Steltkluut | 1993 | | pagina 13