Een heel direkte bedreiging
vormt de nog te vestigen
industrie op de Axelse Vlakte.
Als er zich een bedrijf gaat
vestigen zal het gebied goed
ontsloten moeten worden via een
stuk infrastructuur. Er is nu al
een gedeelte weg aangelegd vanaf
de Axelse Sassing even ten
zuiden van het zijkanaal naar
Axel. Deze weg stopt vooralsnog
vlak voor het natuurbos. Kenne
lijk is het de bedoeling deze
weg, die op termijn geflankeerd
zal worden door een spoorlijn,
door te trekken richting Axelse
Vlakte, mogelijk dwars door het
natuurbos. Dit zal fatale gevol
gen hebben aangezien het gebied
in tweeën wordt gesplitst en er
twee afzonderlijke, in oppervlakte
sterk gereduceerde stukjes over
blijven. Een alternatief is de
weg met spoorlijn om te buigen
in noordelijke richting, terug
naar het zijkanaal en daaraan
parallel te laten lopen. Op deze
plaats is immers al een weg
gelegen (zie figuur 2). Deze
suggestie is ook opgenomen in
het Ontwikkelings-plan voor de
Axelse Vlakte, opgesteld door DHV
Raadgevend Ingenieursbureau B.V.
(feb.'88), pagina 30, variant C-I.
NOG MEER
Het is niet ondenkbaar dat 'de
industrie' in het algemeen en b.v.
het Havenschap in het bijzonder
een claim zullen leggen op het
betreffende gebied voor verdere
industrie-ontwikkeling. Ongeloof
lijk, maar waar dat juist dit
enige en dus unieke stuk
natuurbos in onze streek ten
offer wordt gebracht aan nog
meer groei. Dit zou overigens ook
in tegenspraak zijn met eerder
gedane uitspraken van het
Havenschap (hoorzitting, 4-4-'89,
naar aanleiding van een bezwaar
schrift van o.a. de Steltkluut),
om rekening te houden met de
natuur en landschapswaarden. Ook
in de beschikking uitgegeven door
de gemeente Sas van Gent aan het
Havenschap (vergunning Artikel
19 voor aanleg gedeelte weg
spoorlijn), wordt geschreven dat
er rekening gehouden dient te
worden met de natuurwaarden in
dit gebied.
GEBIEDSGERICHTE
BENADERING
Een en ander is ondertussen
sterk afhankelijk geworden van de
voortgang van het projekt
toekomstig industriegebied Axelse Vlakte 1-
industriegebied Axelse Sassing i.
spoor wegtracé 3.
variant C-I h.