veelheid cadmium die momenteel jaarlijks aan de Nederlandse bodem wordt
toegevoegd (via kunstmest en luchtverontreiniging) bedraagt 30 a 40 ton.
Die hoeveelheid leidt er al toe dat de gemiddelde hoeveelheid cadmium in
groente van Nederlandse bodem gestaag toeneemt (miet ca. 1% per jaar). 16
erg, dat nu al in gewassen van allerlei plaatsen meer cadmium zit dan
vanuit gezondheidsoogpunt aanvaardbaar is. Iedere toename is dus uit den
boze. En Heineken verwerkt liefst 25 3 50 ton cadmium in één keerl
Wat is er tot nu toe gebeurd?
Op 2 mei 1985 zonden de Consumentenbond, Konsumenten Kontakt, Nederlandse
Vereniging van Huisvrouwen, Stichting Natuur en Milieu en Vereniging
Milieudefensie een brief aan de Raad van Bestuur van Heineken B.V. waarin
de bovenstaande problematiek werd aangesneden en een 'klemmend beroep' op
Heineken werd gedaan om geen cadmium in de nieuwe kratten re stoppen.
Op 15 mei antwoordde algemeen directeur drs.. A. Oostra van Heineken dat
zijn bedrijf vooralsnog geen mogelijkheid zag om het gebruik van cadmium-
kleurstof te voorkomen.
Op 4 juni reageerden de genoemde organisaties 'met teleurstelling' op het
antwoord van Heineken en verzochten het bedrijf, mede op grond van enkele
nieuwe argumenten, zijn standpunt nogmaals te overwegen. "Indien uw
antwoord op ons verzoek negatief zou blijven, dan zouden wij dit met het
oog op verdere activiteiten onzerzijds graag voor 30 juni aanstaande
vernemen."
Op deze brief reageerde de Heinekendirecteur met een aanbod voor een
nader gesprek. Dit gesprek zal binnenkort plaatsvinden. Ondertussen worden
acties voorbereid om Heineken onder druk te zetten. Deze acties gaan door,
tenzij Heineken tijdens het gesprek met bevredigende toezeggingen komt.
Ondertussen kwam er begin juli ook antwoord van minister Winsemius op
vragen over de 1krattenaffaireuit de Tweede Kamer. Ook Winsemius wil
een terugdringing van het gebruik van cadmium in kratten nastreven. Daartof
treedt zijn ministerie in overleg met de Stichting Verpakking en Milieu
(een club van het bedrijfsleven). Wij zijn blij met deze stellingname van
de minister, maar vrezen dat het genoemde overleg niet snel genoeg
resultaat zal opleveren om nog invloed te kunnen uitoefenen op de samen
stelling van de nieuwe Heinekenkratten.
De actie 'kratmiumvrijpak eens een grijze of blauwe krat'
Tenzij Heineken voor die tijd nog bijdraait, zal in de tweede helft van
september de actie 'kratmiumvrijpak eens een grijze of blauwe krat' van
start gaan. Het wordt een kort durende actie die is bedoeld om Heineken
te laten merken dat groeperingen en individuele consumenten in het hele
land met ons van mening zijn dat het bier in cadmiumvrije kratten moet.
Consumenten zullen worden opgeroepen om bier in grijze en blauwe kratten
te kiezen (naast gele en rode kunnen namelijk ook bruine en groene kratten
cadmium bevatten). Een oproep van deze strekking verschijnt eind augustus/
begin september in de bladen van de vijf genoemde organisaties. Bovendien
zal er in september nog iets ondernomen worden om de aandacht van de
pers nog eens op deze zaken te vestigen.
Ook plaatselijk kan de actie ondersteund worden. Daarvoor wordt actie
materiaal gemaakt (zie onder). Als plaatselijke groep zou je strooifolders
1 44