Vogelfotografenstrada Op stap met Door Gerard Ouweneel Wie kijkt niet met plezier, bewondering en soms met afgunst naar de schitterende foto's die vogelfotografen ons vlijtig voorschotelen? Ieder toch? Met behulp van vernuftige technieken die het gilde zich achter de PC eigen maakte, krijgen vogelfotomodellen een final touch mee die voge laars in het veld nimmer ten deel zal vallen. Gelijk couturiers hun mannequins zodanig opsmukken en verfraaien dat het niet langer wezens van deze wereld zijn, zo geven fotografen de door hen geportretteerde vogels een lading mee, die de fantasie op hol doet slaan ze maken van hun vogelmodellen de mannequins van de vogelwereld. Dat is al een tijd aan de gang. Zo'n kwarteeuw terug, tijdens de redactieperiode van het tijdschrift Vogels, zochten we voor een voor jaarsnummer een foto van een nachtegaal. Op tafel kwam een foto om te likkebaarden, volgens de fotograaf gemaakt in het Noord-Hollands duin. Het was een droomfoto: de vogel troonde vief op een fraai bemost stronkje met naast zich een bloeiende sleutelbloem. En natuurlijk licht in het oog. 'Die wordt het', verklaarde de redactie in koor. Allemaal, behalve fotoredac teur Frits van Daalen. Die haalde meesmuilend de illusies onderuit. 'Die fotograaf was al aan dat plaatje aan het knutselen toen die nachte gaal nog in Afrika zat', zei hij. 'Eerst een mooi stukje dood hout neerleggen op een fotogenieke duinhelling waar nachtegalen plegen te zitten. Daarbij natuurlijk attentie voor gunstig licht. Vervolgens ernaast een sleutelbloem planten en tenslotte, zodra de nachtegalen terug zijn, deze met meelwormen lokken naar je lusthofje. Kijk daar hg er eentje...!' En inderdaad, op de dia was onmiskenbaar een meelworm te zien. Frits voegde niet zonder ironie aan zijn openhartige betoog toe het wat slordig te vinden, dat de fotograaf de meelworm niet had verdonkere maand. Daarna vertelde Frits nog een verhaal over hoe het toeging in de Achterhoek, op een plek waar ijsvogels zich in een fraai decor ple gen te vertonen. Om u niet nog meer illusies te ontnemen, houd ik dat verhaal voor me. Maar het kwam voor dat op fotografische hoogtij dagen het op de bewuste plek tot filevorming kwam. Om handgemeen te voorkomen kwam het toen tot afspraken wie op welk tijdstip en hoe lang de begeerde locatie bezet kon hou den. Zoals de gidsen in de Serengeti onderling afspreken wie, wanneer en hoe lang ieder met zijn safarigasten bij de leeuwen gaat staan... 10

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 2012 | | pagina 10