Ja, en dan de Sterna, vanaf 1986, dat mag je toch ook wel een samengaan van natuur en artistieke vormgeving noemen? Dat zou je zo kunnen zien. Er waren nog niet veel foto's, in die tijd dus moest er worden getekend. Mijn voorganger bij de Sterna, Henk Doornekamp, was vooral een illustrator. Ik had het geluk dat ik kon beschikken over steeds meer foto's van Henk Harmsen en combineerde die met tekeningen. Ik heb van het maken van de Sterna gaandeweg ook veel geleerd zoals bepaalde werkzaamheden met de computer. 25 jaargangen en een aantal themanummers is de oogst. Het eerste en het grootste succes was Sternart in 1990, natuur en kunst verenigd. Van heinde en verre kwamen er reacties en aanvragen voor dat nummer. En verder de themanummers over het Krammer-Vollcerak en de Noordzee. En niet te vergeten het speciale nummer naar aanleiding van het vijftigjarig bestaan van de vereniging op Schouwen-Duiveland in 1999 met uitreiking van het eerste exemplaar aan Thijs Kramer. Hoe gaat het met je bureau in deze crisistijden? Ik heb mijn eigen bureau sinds 1992, vóór die tijd moest ik werken via een aannemer. Ik heb het prima naar mijn zin en krijg opdrachten genoeg. Mijn belangrijkste opdrachtgever is Staatsbos beheer. Natuurlijk is er het ene jaar meer werk dan het andere, maar het moet ook niet te veel worden. Alleen al van het afgelopen jaar moet ik nog drie rapporten afmaken, onder andere over kustbroedvogels en vegetatieonderzoek in de Grevelingen. Dat gaat bij mij niet zo vlug, maar ik vind het een leuk onderdeel van mijn werk. In elk geval hoop ik mij nog lang op deze manier met de natuur bezig te houden. Ik blijf ervan leren en de natuur komt altijd met verrassingen. Grevelingenverslag 2010 9 Onderzoek aan flora en fauna van de Hompelvoet en andere gebieden in de Grevelingen Sandvicensis Ecologisch adviesbureau A P

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 2012 | | pagina 9