Ganzen en zwanen Potloodtekening 1973 "Hommage aan Man Ray". Op Goeree-Overflakkee, maar ook daarbuiten zag ik tussen 1960 en de eeuwwisseling in de polders af gedankte auto's definitief geparkeerd bij een dam of langs een dijk, op overhoekjes of half in een grep pel. Ze werden gebruikt als jachthut, schafthok of schuilplaats voor de arbeiders op het land en fun geerden als opslagplaats van gereedschap als spaden en rieken, schrepels, jute zakken etc. Dat ik me die auto's zo goed herinner, heeft alles te maken met het feit dat mijn echtgenote die in het landschap wegroestende auto's ongeveer veertig jaar geleden fotografeerde en vervolgens gebruikte voor haar tekeningen en schilderijen. Enkele van die tekeningen gaf ze de titel "s(car)ecrow" (=vogelverschrilcker) en dat sluit wonderwel aan bij de twee jaar geleden onder Schouwse en Flakkeese boeren in zwang geraakte methode om door middel van vervoermiddelen ganzen en zwanen te weren van hun land. Tien Heestermans maakte eindjaren zestig haar eerste foto van een afgedankte auto naast het tweesporen betonpad tussen het haventje van Galathee en Ooltgensplaat. Later werden binnen- en buitendijks op Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland diverse auto's als alternatieve schuur tjes gefotografeerd en bleek dat Ford- en Volkswagenbusjes het populairst waren. Ook tussen Goedereede en Ouddorp werden enkele autoschuurtjes in het landschap gefotogra feerd. Zoals de vrachtwagen van het merk Dodge met op de achtergrond de toren van Goedereede. Hij stond midden in het weiland van de Koudenhoek en leidde tot de tekening "Hommage aan Man Ray, het raadsel van Isodore Ducasse." In een aangrenzende polder stonden wegroestende auto's in een rietkraag en er zijn ook foto's gemaakt van een Citroen Traction Avant die bijna volledig opging in het landschap. De raampjes waren vervangen door planken, tegen het wrak stonden ruiterpalen en bessenstruiken camoufleerden het geheel. De serie autowrakken werd uiteindelijk afgesloten met een tekening gebaseerd op foto's van wrakken die wa ren achtergelaten op de Slikken van Flakkee. In de jaren tachtig was een groot deel van de autowrakken op geruimd. De wiedende landarbeiders waren sterk in aantal af genomen en, naar ik aanneem vanwege groeiend milieubesef, vonden de landeigenaren zelf dat achtergelaten auto's niet in sloten, bermen en langs grasdijken thuishoorden. Ongeveer rond de eeuwwisseling was een bewust in het buitengebied achtergelaten auto een zeldzaamheid geworden. In die tijd bracht ik een bezoek aan Newfoundland en daar werd ik weer herinnerd aan die oude gewoonte om auto's te dumpen in het landschap. Vanzelfsprekend werden er toen foto's gemaakt. In Canada is aan ruimte geen gebrek en op Newfoundland laat men nog steeds autowrakken langzaam wegroesten in onge rept natuurgebied. Het is er vandaag de dag nog steeds niet ongewoon om bijvoorbeeld zo'n typische oude, gele schoolbus te zien die met de jaren langzaam verder wegzakt in een afge legen vennetje. De recentste keer dat ik werd herinnerd aan "Landschap met autowrak" was, zij het onder andere omstan digheden, twee jaar geleden op Schouwen-Duiveland toen ik in de gaten kreeg dat die midden op een perceel wintertarwe geparkeerde witte auto er, in eerste instantie naar mijn gevoel doelloos, na enkele weken nog steeds stond. Schuilhut of i 22

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 2012 | | pagina 22