De vogels van Zeeman (2) Kennismaking met de collectie opgezette vogels van Pontes Pieter Zeeman .Foto: Gijs van den Ende. Gijs van den Ende en Johan Everaers Een veelgehoorde klacht van natuurliefhebbers met betrekking tot het onderwijs in Nederland is dat weinig of niets wordt ondernomen om de jeugd in aanraking te brengen met de natuur om ons heen. Als dat zo is in het lager onderwijs dan is die klacht toch zeker reëel in het middelbaar onder wijs. Het schoolvak natuurkunde werd in het verleden soms verward met het vak kennis der natuur. Het laatste staat niet meer op de lessentabel en de conclusie is juist dat nauwelijks aandacht wordt besteed aan veldbiologie. Wel op de lessentabel figureert het vak biologie, maar ook binnen dat kader is de buitenles een bijna ongekende gebeurtenis. Dat valt overigens de betreffende docenten nauwelijks te verwijten. Ze zijn gebonden aan lesprogramma's waarin veel aandacht is voor het menselijk lichaam enzovoorts en voor de eindexameneisen die niet stroken met aan schouwelijk onderwijs in de buitenlucht. Wij, de auteurs van dit artikel, zijn beiden werkzaam op de middelbare school te Zierikzee, de Pontes Pieter Zeeman. We doceren daar allebei een moderne vreemde taal EN we zijn allebei vogelaar. De hierboven geschetste leemte bracht ons samen in een programma van lessen waar mee we trachten de ornithologische kant op te vullen. Enkele jaren geleden werden op de Pontes Pie ter Zeeman voor vwo-leerlingen zogenaamde mo dules ingevoerd. Verspreid over de eerste drie leerjaren krijgen de meest talentvolle leerlingen iets minder lessen wiskunde, Frans, Duits en En gels dan hun minder getalenteerde jaargenoten. Het lesprogramma is zodanig samengesteld dat ze dezelfde stof als de andere leerl ingen verwerken in minder tijd. De op die wijze verkregen extra lestijd wordt besteed aan verschillende modules. In de brugklas volgen de leerlingen vier modules waar onder de zeven weken durende lessenreeks"Orni- thologie, de vogels van Zeeman." Eind januari starten we voor de derde keer met deze module. 73

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 2006 | | pagina 7