De vogels van Zeeman (2)
Kennismaking met de collectie opgezette vogels van Pontes Pieter Zeeman .Foto: Gijs van den Ende.
Gijs van den Ende en Johan Everaers
Een veelgehoorde klacht van natuurliefhebbers met betrekking tot het onderwijs in Nederland is
dat weinig of niets wordt ondernomen om de jeugd in aanraking te brengen met de natuur om ons
heen. Als dat zo is in het lager onderwijs dan is die klacht toch zeker reëel in het middelbaar onder
wijs. Het schoolvak natuurkunde werd in het verleden soms verward met het vak kennis der natuur.
Het laatste staat niet meer op de lessentabel en de conclusie is juist dat nauwelijks aandacht
wordt besteed aan veldbiologie. Wel op de lessentabel figureert het vak biologie, maar ook binnen
dat kader is de buitenles een bijna ongekende gebeurtenis. Dat valt overigens de betreffende
docenten nauwelijks te verwijten. Ze zijn gebonden aan lesprogramma's waarin veel aandacht is
voor het menselijk lichaam enzovoorts en voor de eindexameneisen die niet stroken met aan
schouwelijk onderwijs in de buitenlucht.
Wij, de auteurs van dit artikel, zijn beiden werkzaam op de middelbare school te Zierikzee, de
Pontes Pieter Zeeman. We doceren daar allebei een moderne vreemde taal EN we zijn allebei
vogelaar. De hierboven geschetste leemte bracht ons samen in een programma van lessen waar
mee we trachten de ornithologische kant op te vullen.
Enkele jaren geleden werden op de Pontes Pie
ter Zeeman voor vwo-leerlingen zogenaamde mo
dules ingevoerd. Verspreid over de eerste drie
leerjaren krijgen de meest talentvolle leerlingen
iets minder lessen wiskunde, Frans, Duits en En
gels dan hun minder getalenteerde jaargenoten.
Het lesprogramma is zodanig samengesteld dat ze
dezelfde stof als de andere leerl ingen verwerken in
minder tijd. De op die wijze verkregen extra lestijd
wordt besteed aan verschillende modules. In de
brugklas volgen de leerlingen vier modules waar
onder de zeven weken durende lessenreeks"Orni-
thologie, de vogels van Zeeman." Eind januari
starten we voor de derde keer met deze module.
73