In twee, elk honderd minuten, blokuren per week besteden we aandacht aan theorie en prak tijk. In de theorielessen komen zoveel mogelijk onderwerpen aan de orde: evolutie, biotoop, de terminatie, bescherming, bedreigingen en oploss ingen. De eerste les bestaat uit kennismaking met de collectie opgezette vogels van de school. Alle vogels worden uitgestald in de klas en de leerlin gen testen hun soortenkennis. In de collectie be vinden zich honderdjarigen,zoals een Buizerd, en leuke soorten als Ijsvogel, Grauwe Klauwier, Draaihals, Jan van Gent en Slechtvalk. We wisten dat de gemiddelde brugklasser een lage basisken nis van vogels heeft, maar die kennis bleek toch nog lager dan we verwachtten. N aar schatting vijf tig procent is bij aanvang van de module niet in staat een Merel van een Spreeuw te onderschei den en we zijn ons ervan bewust dat dat niets met intelligentie te maken heeft. Het geeft ons dan ook veel voldoening dat we bij het vorderen van de lessen constateren hoe snel ze bijleren en het hoeft geen toelichting te vertellen dat juist de geïnteresseerde leerling in korte tijd veel kennis vergaart over de eigen leefomgeving. De afgelo pen twee jaar hebben ook mensen uit de praktijk als gastdocent lessen verzorgd. Kees de Kraker gaf een blokuur waarin hij vertelde over zijn bele venissen als vogelwachter op een onbewoond ei land en de leerlingen maakten onder zijn bezie lende leiding hun eigen vogelboek. Ook valkenier Theo de Kuiper voldeed aan ons verzoek en gaf een les over roofvogels en de valkerij in het bij zonder. Grote indruk maakte Falco, het Toren- valkje.dat vrij rondvloogin lokaal 151. we jonge leden zouden een aanwinst voor de ver eniging kunnen betekenen. Wellicht leveren we met onze lessen een kleine bijdrage in die richting. In ieder geval voldoen we aan de roep om meer aandacht voor les in de natuur. Die roep wordt na drukkelijker gehoord in de grote stad dan op het platteland. Alleen al het feit echter dat een op Schouwen-Duiveland woonachtige leerling in het veld verbaasd constateerde dat een eend naast de zwemkunst ook over vliegvermogen beschikt, geeft te denken. De modules op Pieter Zeeman worden afgeslo tenmet een presentatie voor de ouders.Twee keer hebben de leerlingen onder onze leiding zo'n pre sentatie verzorgd en daarbij waren de reacties van de ouders hartverwarmend en hadden we mis schien ook daar een kiem gelegd. Literatuur Everaers, Johan, 1999. De vogels van Zeeman, Sterna nr.2jaargang44 Theorie is noodzakelijk, maar uiteraard probe ren we zoveel mogelijk met de leerlingen "naar buiten te gaan". Gewapend met streeplijsten.con- trolekaarten, verrekijkers, telescopen en veldgid- sen maken we excursies naar het Kaaskenswater en de Inlagen en Karrevelden bij Zierikzee. Ook de directe omgeving van de school gebruiken we als excursiegebied, waar de leerlingen verschil lende soorten als broedvogel noteren en we samen stimulerende werkzaamheden uitvoeren zoals het aanbrengen van nestkasten voor mezen en Torenvalk en het aanplanten van (knot jwilgen. De Natuur- en Vogelwacht Schouwen-Duive land heeft een vergrijzend ledenbestand en nieu Enkele activiteiten in beeld. boven: vogelen bij de Suzanna-Kisters Inlaag (1) en Cau- wersinlaag (r) midden: helpen met nestgelegenheid, knotwilgen plan ten (1) en nestkastjes ophangen (r) ondergastlessen van Theo de Kuiper (1) en Keesde Kra ker (r) Foto 's: Gijs van den Ende. 74

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 2006 | | pagina 8